به گزارش خوزپرس از اهواز، محمدتقی‌زاده ظهر امروز در همایش استانی سوادآموزی، با گرامی‌داشت یاد و خاطره بنیان‌گذار نهضت سواد آموزی اظهار داشت: بیش از ۶۰۰ سال قبل از دانشگاه آکسفورد در خوزستان دارای دانشگاه بود.

وی با اشاره به مواریث فرهنگی و معنوی ملی افزود: موضوع سواد صرفاً خواندن و نوشتن نیست. یک تمدن و یک فرهنگ زمانی در مسیر سقوط قرار می‌گیرد که درک و شناخت عمیقی از داشته‌های گذشته خود نداشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: اگر شناخت وجود نداشته باشد بدون شک سواد نیز تاثیری در تولید امنیت، علم، اقتصاد، رفاه و تکنولوژی ندارد و در حقیقت حرکت همه شهروندان باید فهم اندوخت‌های تاریخی باشد تا ‌بتوانیم یک پل ارتباطی بین گذشته و شرایط فعلی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه جامعه و فرهنگ ما تنها نیازمند سواد خواندن و نوشتن نیست بلکه نیازمند داشتن ادب اجتماعی است، عنوان کرد: درک و فهم رعایت حقوق شهروندی مهم و ضروری است و اگر دانش‌آموز از ابتدا معنای ساده‌ترین کلماتی که از دل منابع تاریخی، معنوی و ملی کشیده شده‌اند را یاد بگیرد، دیگر با مشکلاتی از جمله رعایت‌نشدن حقوق شهروندی مواجه نمی‌شویم.

تقی‌زاده با اشاره به فصل حرکت برای فهم اندوخته‌های تاریخی و ادب اجتماعی گفت: اگر در فصل اول حرکت، موفق شویم در سایر فصول برای رقابت با دنیای مدرن عقب نمی‌مانیم. اگر روز به روز آمار سواد، دانشگاه و دانشجو را افزایش دهیم اما سهمی در تولید علم جهانی نداشته باشیم، قطعا این تمدن روز به روز دچار آسیب‌ می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه ایران سرزمین ثروتمند و مستعدی است، افزود: زمانی می‌توانیم به مواریث گذشته افتخار کنیم که  استعداد حفظ منابع مالی و انسانی را داشته باشیم و باید تلاش کنیم که سواد ما تبدیل به مهارت و کارآفرینی شود تا نسبت به دانش جهانی تاثیرگذاری کند.

وی گفت: سال ۹۰ حدود ۲۳۰ هزار نفر بی‌سواد داشتیم و در حال حاضر ۵۹ هزار نفر بی‌سواد در خوزستان وجود دارند که  امیدواریم بتوانیم  آمار آسیب‌ها و چالش‌ها را کاهش دهیم.

انتهای پیام/