به گزارش خبرنگار خزپرس از اهواز؛ دکتر علی اکبر ولایتی رئیس  افتخاری کنگره حکمت و خرد جندی شاپور و بزرگداشت حکیم علی بن عباس اهوازی در پیامی به کنگره اهواز اظهارداشت: مایلم نهایت خوشحالی خود را بابت برپایی همایشی در جهت پاسداشت مقام جندی شاپور بیان کنم.

این پیام که توسط محمدرضا شمس اردکانی دبیر کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی قرائت شد؛ می‌افزاید: نزدیک به یک دهه است که پرداختن به جندی شاپور و کوشش برای برپا کردن گردهمایی برای بزرگداشت آن، دغدغه گروه حکمت – طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی بوده و اکنون یکی از آرزوهای این گروه جامه عمل پوشیده است.

در این پیام آمده است: این موضوع از آنجا نشات می‌گیرد که با وجود دغدغه‌هایی که همه ما نسبت به موقعیت علمی جندی شاپور داریم اما در سال‌های گذشته کمتر کوششی برای تولید دانش درباره جندی شاپور به منصه ظهور در آمده است.

در ادامه این پیام آمده است: منشا همه نوشته‌های ما مجموعه داده‌هایی است که سال‌های پیش تولید شده لذا باید غنیمت شمرد که برپایی این همایش فرصتی دست دهد تا بتوانیم در پرتو آن ضمن شناخت کاستی ها، نقشه راه مناسبی را برای پرداختن به جندی شاپور و درک مناسبات علمی حاکم بر آن ترسیم کرده و در پرتو این نقشه راه بتوانیم درخواست ها، آرزوها و چشم اندازهای مطالعاتی خود را برای مثلا یک دهه آینده درباره جندی شاپور ترسیم کنیم.

ولایتی در این پیام آورده است: به عنوان رهیافت اصلی بحث، مواردی از جمله ضرورت راه اندازی بحث های نظری درباره دانش دوران ساسانی ایران و چگونگی انتقال آن به دوران اسلامی ایران، سرمایه‌گذاری بر روی زبان سریانی و اقدام برای تهیه فهرستی از متون سریانی درباره دانش پزشکی، و حمایت دانشگاه‌ها به خصوص کرسی‌های زبان باستانی از پایان نامه‌هایی درباره جندی شاپور به عنوان گزاره‌هایی پیرامون جندی شاپور و اولویت‌های احتمالی پژوهش درباره جندی شاپور مورد توجه است.

وی افزود: همچنین اقدام عاجل در جهت حفظ حدود و ثغور منطقه باستانی جندی شاپور، دور کردن مزارع از این محدوده و اقدام برای حفاظت جدی از آنچه باقی مانده است و اقدام برای ترجمه کاوش های صورت گرفته بر روی منطقه جندی شاپور زبان فارسی با هدف معین نمودن همه دستاوردهای آن کاوش ها در فصل اول حفاری ها از دیگر موارد مورد تاکید است.

ولایتی گفته است : همچنین از دیگر موارد مورد توجه می توان به راه اندازی پایگاه ملی جندی شاپور توسط سازمان میراث فرهنگی در مقایسه با چند پایگاه ملی دیگری که وجود دارد با هدف نگهداری از دستاوردهای موجود در جندی شاپور، راه اندازی موزه ای در منطقه با هدف حفظ و حراست از آنچه در منطقه جندی شاپور تاکنون بدست آمده و یا حتی بر روی زمین به وفور وجود دارد، اقدام به تهیه انواع نقشه های توپوگرافی و عوارض زمین با استفاده از تجهیزات ماهواره ای با هدف تعیین حدود اصلی و فرعی منطقه جندی شاپور، و تهیه گزارش های فنی متعدد از وضع جغرافیای منطقه با هدف مستندسازی شرایط موجود و اقدام عاجل برای عقد قراداد برای کاوش های جدید در منطقه اشاره کرد.

وی در این پیام با ذکر اینکه ‘به راستی محصول فراوان است دریغا که دروگران اندک هستند’ آورده است: آرزو می کنم این نشست بتواند کمک هایی در جهت بسط مطالعات جندی شاپور شناسانه در کشور کند.