در این پیام آمده است: از همه بزرگانی که با ارائه مقالات بر وزن علمی این کنگره افزوده اند حق شناسی می کنیم.
‘ آنچه می تواند جامعیت خرد و حکمت از یک سو، و شکوفایی ایرانی اسلامی این حکمت و خرد از سوی دیگر باشد، آن است که جریان پزشکی را حکمت به جامعیت می رساند.’
این پیام می افزاید: پزشکی اگر در محدوده تن خلاصه شود مشترکات فراوانی بین انسان و دام وجود دارد که تفاوت در مقدار مصرف دارو و دام است، چرا که چندین همایش مشترک تشخیص بیماری های بین انسان و دام برگزار شده است.
این پیام افزوده است: حکمت، پزشکی را بالا آورده و به جامعیت می رساند و مشترکات بین انسان و فرشتگان را بررسی و ارزیابی می کند و به سمت فرشته شدن حرکت کرده و جامعه را جامعه فرشته ای می کند.
آیت الله جوادی آملی در این پیام آورده است: جامعه کریم، جامعه فرشته است که این جامعه فرشته، نه به بیراهه می رود و نه راه کسی را می بندد؛ بسیاری از فرشتگان محو جلال و جمال الهی هستند و به غیر از جلال و جمال الهی نمی اندیشند.
این پیام می افزاید: بسیاری از بزرگان هستند که راه حکمت را طی کرده و از آنجا به معرفت راه یافته اند و فرشته خوی شده اند. قران کریم ما را گذشته از اینکه از لذایذ ظاهری برخوردار می کند از لذت معنوی هم متنعم می کند.
در این پیام آمده است: حکمت می تواند پزشکی را به جامعیت برساند تا وقتی پزشک انسان را درمان می کند، بیماری های روح و جسم او را معالجه کند.
آیت الله جوادی آملی ادامه داده است: وجود مشکلات در مملکت از جمله فریب ،خیانت، اختلاس، ربا و … همه به این دلیل است که انسان در بدن خلاصه شده است و این جامعیت باید هم خواسته تن و هم خواسته روح را به سمت فرشته شدن سوق دهد.
در نخستین کنگره حکمت و خرد جندی شاپور با موضوع شکوفایی پزشکی ایرانی – اسلامی و بزرگداشت حکیم علی بن عباس اهوازی، ۹ مقاله به صورت سخنرانی، ۷۲ پوستر و ۱۳ مقاله برای چاپ در مجله علمی پژوهشی پذیرفته شدند.
در این کنگره ۳۰ نفر از مدعوان علمی صاحب نام کشور و ۱۳۲ شرکت کننده آزاد حضور دارند.
علی بن عباس اهوازی معروف به مسعودی یا ابن المجوس پزشک و روانشناس برجسته ایرانی سده چهارم هجری بود.
وی از بزرگ‌ترین پزشکان دولت آل بویه بود و پزشک شخصی عضدالدوله فنا خسرو بود.
اثر مهم وی کتاب ‘ملکی’ است که تقدیم به فناخسرو کرد و در ۲۰ فصل نگاشته شده است که ۱۰ فصل اول آن مقدمات نظری و ۱۰ فصل دیگر بر جنبه های عملی پزشکی تاکید دارد.
طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور دزفول ، نخستین نظام نامه آموزش عالی در ۱۸۰۰ سال پیش در دانشگاه جندی شاپور شکل گرفت.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد.
دانشگاه جندی شاپور دزفول در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.
آثار برجای مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
این کنگره ۲۸ تا ۳۰ اردیبهشت ماه در سرسرای شهدای دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه دارد.