به گزارش خوزپرس از اهواز؛ محمدرضا شمسایی شامگاه سه شنبه در جلسه کارگروه آب، خاک و کشاورزی که در سرسرای جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در پایین دست سد دز و در مناطق شاوور، بامدژ و شعیبیه تالاب هایی با گنجایش یک میلیارد مترمکعب آب وجود داشت که اکنون به زمین های کشاورزی تبدیل شده اند و این تالاب ها باید احیا شوند.
وی اضافه کرد: در صورت رهاسازی آب از سد دز، این تالاب ها جلوی سیلاب را می گیرند و مانع خسارت سیل به پایین دست از جمله اهواز می شوند.
شمسایی با اشاره به بررسی اتفاقات پایین دست سد دز در سیلاب اخیر گفت: تصاویر ماهواره ای پیش، هنگام و پس از سیلاب نشان می دهد که همه روستاهایی که زیر آب رفتند در حریم و بستر رودخانه قرار داشتند.
وی با بیان اینکه این تحلیل فقط سیل ناشی از طغیان رودخانه دز را شامل می شود، افزود: از حدود ۱۲ هزار هکتار زمین کشاورزی پایین دست سد دز که به زیر آب رفت در حدود ۱۱ هزار هکتار در حریم و بستر رودخانه بودند به عبارتی ۹۳ درصد از زمین های کشاورزی که دچار سیل شدند در حریم و بستر رودخانه قرار دارند.
شمسایی اظهار کرد: مناطقی که دچار سیلاب شدند بطور قطع در سیلاب های آینده نیز به زیر آب می روند و اگر قرار است روستاها جابجا شوند باید برای آن برنامه ریزی شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: مطالعات مربوط به گستره سیل در رودهای خوزستان توسط سازمان آب و برق انجام شده و از سال ۷۰ تاکنون این اطلاعات چند بار به روز شده است؛ بنابراین می توانیم پیش بینی کنیم با رهاسازی چه میزان آب از سدها، چه مناطقی، در چه زمانی و با چه ارتفاعی به زیر آب می رود.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان سیلاب اخیر دز را بی سابقه و با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله دانست و افزود: مشکلی که اکنون وجود دارد این است که بسیاری از زمین های کشاورزی در بستر رودخانه قرار دارند.
وی گفت: هم اکنون حداکثر سیلابی که می تواند بدون ایجاد مشکل از کارون در مقطع اهواز عبور کند دو هزار و ۷۰۰ مترمکعب برثانیه است، در حالی که در سال ۷۶ سیلابی در حدود چهار هزار و ۸۵۰ مترمکعب برثانیه را از مقطع اهواز عبور دادیم و مشکلی در شهر بوجود نیامد که این مساله نشان می دهد که در ۱۵ سال خشکسالی گذشته رسوب در رودخانه کارون افزایش پیدا کرده و مانع عبور سیلاب می شود.
بر اساس این گزارش طغیان رودخانه دز ناشی از بارندگی شدید در خوزستان و نیز بالادست و باز شدن دریچه های سد دز، در بامداد ۲۶ فروردین باعث وقوع سیلاب در شهرستان های اندیمشک، دزفول، شوش، شوشتر و اهواز شد.