شهریار بذرکار ظهر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خوزپرس اظهار کرد: کم آب شدن و در نهایت خشک شدن رودخانه زهره و جراحی باعث اضافه شدن این دو رودخانه به مناطق بیابان زایی می شود.
وی عنوان کرد: هنوز دلایل به وجود آمدن کانون های ریزگردها مشخص نشده است و مطالعات بیشتری انجام شود تا دلیل به وجود آمدن کانون ریزگردها در استان مشخص شود.
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان افزود: از دیدگاه منابع طبیعی استان کانون ریزگردها در استان تالاب، رودهای خشک شده و بخشی در بیابان های استان و حوزه کشاورزی استان است.
بذرکار عنوان کرد: برای انجام عملیات بیابان زدایی در وسعت چهار هزار هکتار در استان اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال به منابع طبیعی استان اختصاص یافته است.
وی اظهار کرد: خارج از برنامه بیابان زدایی چهار هزار هکتار در اطراف رودخانه کرخه کار بیابان زدایی در حال انجام است، اطراف رودخانه کرخه ماسه زار است.
مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: همچنین در هشت هزار هکتار از اراضی بیابان استان عملیات بیابان زدایی به روش بیولوژیک در حال انجام است.
بذرکار افزود: در مجموع در ۵۰ هزار هکتار اراضی بیابانی استان در ۴۱ منطقه از شهرستان های اهواز، حمیدیه، شوش، هندیجان، امیدیه و دشت آزادگان عملیات بیابان زدایی در حال انجام است.
وی گفت: عملیات بیابان زدایی به روش بیولوژیک در مدت زمان سه تا پنج سال انجام می شود و اعتبار این عملیات از محل تملک دارایی تامین می شود.
مدیرکل منابع طبیعی استان بیان کرد: این اداره کل تقاضا کرده است برای تامین اعتبار عملیات بیابان زدایی در مدت زمان کوتاه از محل تملک دارایی استان اعتبار این عملیات تامین شود.
در یک دهه اخیر خوزستان با پدیده ریزگردها رو به رو بوده است.