فریدون صالحی فر عصر پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار خوزپرس عنوان داشت: بارندگی در مناطق بالادست سد کرخه موجب سیلابی شدن سرشاخه های اصلی این سد شده و حجم قابل توجهی آب را وارد مخزن این سد کرده است که این روند همچنان ادامه دارد.
وی گفت:تاکنون حجم آب مخزن به حدود سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است در حالی که ظرفیت گنجایش آب مخزن سد کرخه هشت میلیارد متر مکعب می باشد.
صالحی فر وضعیت بارندگی ها و دبی آب را کم سابقه دانست و گفت: حداکثر دبی آب به سد کرخه معادل یک سیل خطرناک بوده که سد کرخه تاکنون کلیه سیلاب ها را کنترل کرده است.
وی گفت:با توجه به حجم بارندگی های پیش بینی شده در امشب و فردا (جمعه) ، همه کارکنان سد کرخه به حالت آماده باش هستند و در صورت افزایش دبی آب ، رهاسازی انجام خواهد شد.
پس از یک دوره خشکسالی دبی ورودی آب به دریاچه سد کرخه با بارندگی های فصل پاییز و زمستان گذشته افزایش چشمگیری داشته و شرایط اضطراری و نگران کننده سد کرخه رفع شده ضمن اینکه نیروگاه این سد نیز وارد مدار تولید برق شده است.
سد کرخه یکی از بزرگ ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در ۲۲ کیلومتری شمال غربی اندیمشک در استان خوزستان ساخته شده است.
عملیات اجرایی این سد در سال ۱۳۷۰ آغاز و در سال ۱۳۸۰ به پایان رسید.
آب ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی پایین دست و نیز ۴۰۰ روستای استان خوزستان از سد کرخه تامین می شود.
سازمان هواشناسی و نیز ستادهای بحران شهرهای شمال خوزستان نسبت به طغیان رودخانه ها و مسیل ها در روز پنجشنبه هشدار داده اند.