به گزارش خوزپرس: جلسه مبارزه با قاچاق کالا عصر امروز با حضور استاندار، فرمانده مرزبانی، مسئولان گمرک و فرمانداران  شهرستان‌های استان در گمرکات اهواز برگزار شد.

عبدالحسن مقتدایی در این جلسه اظهار کرد: اقدامات انجام شده در حوزه گمرکات و مبارزه با قاچاق کالا ملموس است و بایستی صیانت شده استمرار یابد و با کنترل ورودی‌ها از دچار شدن به آلودگی جلوگیری شود.

وی با تأکید بر صیانت و رعایت حقوق بیت‌المال از جانب مسئولان گفت: ما همگی هم‌چون مرزبانانی هستیم که در خوزستان حقوق یکایک شهروندان را در امنیت، واردات و صادرات رعایت کرده و با در نظر گرفتن دستورات و قوانین با رویکرد مثبت در وظایف خود دچار آفت نشویم.

استاندار خوزستان هماهنگی تمامی دستگاه‌های ذیربط را با اهمیت خواند و خاطرنشان کرد: تنها با هماهنگی و هم‌سویی اهداف به سرانجام می‌رسد و بایستی هر اقدامی از ابتدا به‌طور کاملا اصولی پیش رود.

وی افزود: اگر بندری بخواهد وارداتی شود بایستی صادرات را به سقف قابل قبولی برساند و در آن صورت درصدی را نیز به‌عنوان واردات به بندر اختصاص خواهیم داد و بندری مانند چوئبده در آبادان باید با آمار دقیق متعهد شود در چه مدت و در چه حجمی می‌تواند واردات داشته باشد تا مجوزهای لازم را دریافت کند.

مقتدایی بیان کرد: ارتقاء کیفیت خود به‌خود موجب پویایی و استقرار جمعیت می‌شود و اقتصاد مردمی قوی در مرزها عامل پایداری مرزهاست.

وی تبیین کرد: در مرزها هر اندازه که ارزش وجود داشته باشد مقاومت صورت می‌گیرد، لذا به‌دنبال این هدف هستیم ساکنان مرزهایمان عزتمندتر شوند و دغدغه اقتصادی و معیشتی نداشته؛ با رضایت‌مندی از عملکرد دولت در رونق سفره‌هایشان پشتیبان نظام باشند.

مقتدایی در راستای جلوگیری از قاچاق کالا به خارج از استان تشریح کرد: بایستی به‌دنبال ایجاد خاک‌ریزهای بیشتری برای توقف فرصت‌طلبان باشیم و زمانی که کالایی از آبادان، هندیجان و ماهشهر بیرون می‌آید بدانند در همین استان با مشتری‌های قابلی در شهرها مواجه هستند و به‌جای قاچاق به شیراز، تهران و… فروش در همین استان انجام شود.

استاندار خوزستان یادآور شد: خروج کالا به خارج از استان به لحاظ بعد مسافت، ریسک انتقال، هزینه انبارداری، بیمه و دیگر هزینه‌ها خود می‌تواند بازدارنده باشد و به‌عنوان موانع کسب سود بیشتر مقرون به صرفه نبوده و به فروش در استان منجر شود.

مقتدایی با تأکید بر ایجاد بازارهای فروش مناسب در شهرها، جلب مشتری و بررسی نیازها به‌ویژه در شمال استان بیان داشت: این امر ایجاد بازار مناسب برای عرضه‌کنندگان و منتفع شدن مردم از قیمت‌های ارزان را در بر خواهد داشت.

استاندار خوزستان با اشاره به افتتاح ورودی هفتکل در هفته آینده، مأموریت بررسی در نیاز بازار و مسافران خروجی‌های هفتگل را بر عهده فرمانداران امیدیه و هندیجان قرار داد.

استاندار خوزستان پیرو این سخنان تأکید کرد: وضعیت شهرهای ایذه، باغملک، مسجدسلیمان، شوشتر و اندیمشک نیز  فوراً مشخص شود و تصریح کرد: زمانی که این شهرها نیز اشباع شود بر بهبود وضعیت صادرات در استان مؤثر خواهد بود.

وی اظهار کرد: زمانی صادراتمان تقویت می‌شود که تعاونی‌های مرزی در هندیجان و شادگان به شهرهای شمالی اتصال یابد و این از مهم‌ترین برنامه‌ای است که حتما باید در دستور کار قرار دهید و در این زمینه متولیان امر بایستی گزارش ارائه دهند.

مقتدایی نزدیکی ایام رمضان را خاطرنشان شد و گفت: اولویت بر تهیه ارزاق مردم در این ماه است و سعی بر این باشد افزایش قیمت نداشته باشیم.

وی از تعاونی‌ها خواستار شد جنبه‌های اقتصادی مردمی را از مبادلات مرزی در نظر داشته باشند و بیان داشت: تعاونی‌ها در شهرها مؤسسات خیریه را در نظر داشته و عاملان خیر در بین مردم باشند.

استاندار خوزستان در پایان با اشاره به فرمانداران مرزی متذکر شد: هر بازاری تحت عنوان ته لنجی، همراه ملوان و… که وابسته به قاچاق کالا باشد بایستی برداشته شود و این لغات و اسامی استفاده نشود که در شأن و منزلت مردم نیست.