به گزارش خوز پرس ، آیت الله محسن حیدری در خطبه های نماز جمعه این هفته اظهار کرد: همه شما را به رعایت تقوای الهی و اجتناب از گناه و معصیت توصیه می کنم. امیدواریم خداوند مخصوصا در این ماه ذی القعده که از ماه های حرام بوده و ماهی است که زمینه ساز اعمال و مناسک حج است به همه ما توفیق توبه و مغفرت کرامت بفرماید.

وی افزود: یکی از ایام بزرگ این ماه، روز ۲۵ ذی القعده است که در هفته آینده خواهد بود. بنا بر تقویم، چهارشنبه هفته آینده و روز «دحو الارض» است و در روایات آمده، مناسبت های بزرگی در این روز اتفاق افتاده و از سوی ائمه معصوم دستورالعمل هایی درباره این روز وارد شده و همه با این روز کم و بیش آشنا هستند.

آیت الله حیدری توضیح داد: دحو الارض به معنای گسترش دادن زمین بوده و روزی است که برای اولین بار زمین از زیر آب بیرون آمده و خشکی آن گسترش پیدا کرده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: قدرت خدا اقتضا کرده که این زمین به این شکل بوده و بعد از آن باران های سیلابی بر زمین نازل کرده و آب همه سطح زمین را فراگرفته است. خداوند بعد از میلیون ها سال اراده کرده تا آب زمین مقداری کنار رفته و خشکی پیدا شده تا انسان در روی زمین حیات پیدا کند. البته لازمه اش این است که خشکی بیرون آمده و قابل کشت و زیست برای جانداران باشد.

آیت الله حیدری عنوان کرد: در قرآن شریف در سه جا به مسئله «دحو الارض» و این حادثه تاریخی اشاره شده که از جمله آنها می توان به آیه سه سوره نازعات و آیه ۶ سوره شمس اشاره کرد.

لزوم تقویت بخش تعاون

وی با اشاره به مناسبت های پیش رو در هفته آینده گفت: ۱۳ شهریور به عنوان روز تعاون و روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی و روز الکل شناسی است. یکی از پایه های اقتصاد نظام جمهوری اسلامی بحث تعاون بوده و اکنون که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح است، یکی از ارکان آن تعاون است که باید تقویت شود.

امام جمعه موقت اهواز تصریح کرد: کسانی که دوست دارند در امر اقتصاد مقاومتی قدم بردارند باید به سمت تعاون روی بیاورند و از مسئولان می خواهم که ورود جدی داشته و مشکلات را برداشته تا مردم همکاری کنند. اگر این ورود جدی نباشد به خوبی اقتصاد مقاومتی شکل نمی گیرد. دولت نباید تصدی گری کند و باید بگذارد خود مردم کار کنند و دولت فقط باید نظارت کند.

هلاک شدن دام ها

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری همچنین به مشکلات کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: من مشکلات کشاورزان و دامداران را مطرح کرده و اعلام کردم بسیاری از مردم خوزستان دامدار و کشاورز بوه و بر اثر کمبود آب نتوانستند کشاورزی خود را انجام داده و مسئولان نیز اجازه برداشت آب را به آنها نداده اند. در خیلی از نقاط نیز به دلیل شوری آب، دام ها در معرض هلاک شدن هستند. با این وضعیت دامداران و کشاورزان مجبور به ترک شغل خود بوده و در نهایت بعد از فروش دام های خود به شهرها مهاجرت می کنند.

آیت الله حیدری بیان کرد: بعد از مهاجرت روستاییان به شهر، معضل دیگری به نام حاشیه نشینی ایجاد شده و از سرناچاری نیز به انجام کارهای کاذب روی می آورند. این کمبود آب دلایل مختلفی داشته که اولین مورد آن خشکسالی بوده ولی دومین مورد آن بشری و در واقع سوء تدبیر است.

وی گفت: از سرشاخه های کارون، دز، کرخه و دیگر رودخانه ها برای استان های دیگر نه تنها برای مصرف آب شرب بلکه برای مصرف کشاورزی، صنعتی و پرورش ماهی برداشت می شود. این مسئله ظلم فاحشی بوده و بی عدالتی در حق مردم این استان است.

امام جمعه موقت اهواز تصریح کرد: شورای عالی آب تصویب و اعلام کرده بود که به جز برای مصرف شرب، هر برداشت دیگری از سرشاخه ها ممنوع است و ما به این بی قانونی و بی عدالتی اعتراض داریم و از دولت می خواهیم که جلوی این بی عدالتی را گرفته و بگذارند آب سرشاخه به سمت خوزستان رها شده و کشاورزان نیز به شغل کشاورزی خود برسند.

انتقال مشکل به رئیس جمهور

آیت الله حیدری ادامه داد: رئیس جمهور هم دو سال پیش در مصلای اهواز اعلام کرده بود که برداشت آب از سرشاخه ها تنها برای شرب است. چند روز قبل نزد رئیس جمهور رفته و این مشکل را مطرح کرده و گفتیم خودتان علام کردید که برداشت آب از سرشاخه ها برای مصرف غیر از شرب ممنوع است.

وی عنوان کرد: ما نیز اخبار دقیق داریم که برای صنعت، کشاورزی و پرورش ماهی برداشت می شود در حالی که کشاورزی و دامداری خوزستان در حال تعطیلی است. رئیس جمهور نیز وعده پیگیری داده و امیدوارم وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و همچنین رئیس جمهور به این امر حیاتی همت داشته و چنین مشکلی را از سر راه مردم خوزستان بردارند.