به گزارش خوزپرس، مهرداد شریف مخمل زاده اظهار کرد: لازم است برای انجام کار جمعی تمرین کنیم. باید پروژه‌های متعددی را با سازمان‌های مردم‌نهاد انجام دهیم و هرکدام قدم‌هایی را برداریم که به هم نزدیک‌تر شویم.

مخمل زاده افزود: خوشبختانه این همکاری و نزدیک‌تر شدن، با «جشنواره خرما» کلید خورد و نتایج خوب و موفقیت‌آمیزی داشت. امیدواریم نمایشگاه توانمندی‌های سازمان‌های مردم‌نهاد در بهمن‌ماه جاری را نیز به‌خوبی در محل دائمی نمایشگاه‌های اهواز اجرایی کنیم.

وی همچنین یادآور شد: به همه اعلام کردیم هر پروژه یا برنامه‌ای که در راستای توانمندی سازمان‌های مردم‌نهاد و ارتقای کار جمعی داشته باشند را ارائه دهند تا حمایت کنیم. ما نخواستیم استانداری برنامه‌سازی کند و از شبکه انجمن‌ها درخواست کردیم مطالعات و بررسی‌های خود را در زمینه ایجاد ارتباط بین سمن‌ها و سازمان‌ها را انجام داده و در قالب طرح به ما بدهند. ما در مقابل کمک می‌کنیم که این طرح‌ها اجرایی شوند.

نبود شناخت از سمن‌ها

مخمل زاده گفت: در حقیقت ما هنوز کار چندانی را برای سازمان‌های مردم‌نهاد تعریف نکردیم. یکی از وظایف اصلی ما این است که باید شرایط را برای واگذاری کارها به سازمان‌های مردم‌نهاد را مهیا کنیم و این کار سختی است و معمولاً دستگاه‌های دولتی شاید رغبت یا شناخت کافی را از سازمان‌های مردم‌نهاد نداشته باشند و این مسئله‌ای است که نیاز به چند سال تمرین و ممارست و تامل دارد تا جا بیفتد.

 مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با بیان اینکه فعلاً شرایط عمومی جامعه و دستگاه‌های دولتی مهیا است که کار به سازمان‌های مردم‌نهاد محول شود، افزود: این یک تعامل و تمرین دوجانبه را می‌طلبد که در مراحل اولیه کار است و تا جا بیفتد نیاز به زمان دارد.

 فعالیت‌هایی که می‌توان به سمن‌ها داد

مخمل زاده افزود: دستگاه‌ها یک سری پروژه‌ دارند که به سازمان‌های مردم‌نهاد واگذار می‌کنند. ممکن است یک سازمان یا ارگان طی یک سال به دو یا سه سازمان مردم‌نهاد خاص مرتب کار داده باشند. این حمایت‌های خاص از نظر ما ایراد دارد. سازمان‌ها می‌توانند طیف وسیع‌تری از سازمان‌های مردم‌نهاد را در نظر بگیرد.

وی گفت: نظارت و معرفی این اتفاقات به عهده شبکه‌ها است و کافی است شبکه‌ها بگویند مثلاً در حوزه میراث فرهنگی یا هر حوزه دیگر چندین سال است که با فرد خاص کار می‌شود و ما پیگیری می‌کنیم و واکنش نشان می‌دهیم.

مخمل زاده توضیح داد: اکثر دستگاه‌ها خصوصاً دستگاه‌هایی که کار فرهنگی می‌کنند کمتر تعاملی با سازمان‌های مردم‌نهاد دارند.

 مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با بیان اینکه ما اعتقاد به برون‌سپاری داریم و هدفمان این است که بخش دولتی متولی همه کار نباشد، افزود: باید از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد بهره ببریم اما موانع و مشکلات باعث نمی‌شود که اعتقاد اصلی‌مان که برون‌سپاری است به‌خوبی اجرا شود.

وی با بیان اینکه دستگاه‌ها مکلف هستند با سمن‌ها در تعامل باشند، افزود: این تکلیف، دستورالعمل نیست اما جز سیاست‌های دولت است و بخشی از این سیاست‌ها در آئین‌نامه اجرایی سازمان‌های مردم‌نهاد وجود دارد. ولی دستورالعمل جدا، تنظیم نشده و بخشی از مشکلات ما این است که مصوبه هیئت دولت در سال ۱۳۸۴ درباره سازمان‌های مردم‌نهاد دارای چالش‌هایی ازجمله قانون نشدن این موضوع است.

 فرآیند ثبت یک سمن

مخمل زاده توضیح داد: قانون سازمان‌های مردم‌نهاد باید به تصویب مجلس برسد. ما برای اجرای آن با مسائل و مشکلاتی مواجه هستیم و ضروری‌ترین کار این است که قانون سازمان‌های مردم‌نهاد به تصویب مجلس برسد تا ما بتوانیم، آئین‌نامه‌هایی تنظیم را ابلاغ کنیم و همه اینها مستلزم تصویب قانون است.

 وی گفت: راهکارها متنوع هستند و بخشی از آن را سال قبل انجام دادیم. دوره‌های آموزشی را برای نیمه دوم سال قرار است اجرا کنیم.

 این مقام مسئول همچنین درباره فرایند ثبت یک سازمان مردم‌نهاد گفت: فرایند ثبت سازمان‌های مردم‌نهاد در سامانه، بسیار کار ما را طولانی‌تر می‌کند. اگر مشکل ثبت که طولانی بودن آن است تمام شود، می‌توان گفت در فرایند ۴۵ روزه می‌شود یک سمن را ثبت کنیم.

منبع:مهر