به گزارش خوز پرس ، امید حاجتی عصر امروز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: معمولا برای تحقق اهداف میان مدت بودجه هایی را اختصاص می دهیم. امور مربوط به استخدام، آموزش، نیروی انسانی، تشکیلات سازمانی و مسائلی که باعث بهره وری بهتر ادارات می شوند، در سازمان مدیریت برنامه ریزی انجام می دهد.

وی افزود: از ابتدای کار در این استان یکی از مسائلی که به صورت ویژه در دستور کار گرفته بحث اشتغال استان بوده و بارها اعلام شده این وضعیت زیبنده خوزستان نیست.

بیکاری در شهرهای شادگان و مسجدسلیمان شدیدتر بود

رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی خوزستان تصریح کرد: برای بهبود وضعیت اشتغال در خوزستان یک سری اقدامات را سریع شروع کردیم تا وضعیت اشتغال در کوتاه مدت بهبود پیدا کند. برای مثال می توان به فعال کردن ظرفیت های خالی تولید کنندگان از طریق حل مشکلات ‌آنها اشاره کرد.

حاجتی عنوان کرد: تولیدکنندگان این استان مشکلاتی با سیستم بانکی، بیمه و مالیات داشته که سعی شده تا با تشکیل جلسات مستمر با دستگاه های اجرایی نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از نیازهای تولیدکننگان ایجاد تقاضا بوده که صدور بخشنامه استاندار برای حمایت کالا و خدمات تولید داخل استان در همین راستا بود.

رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی خوزستان اضافه کرد: بحث بیکاری در برخی شهرهای خوزستان مانند شادگان و مسجدسلیمان حادتر بوده و برای همین نیز اقدامات ویژه و اجرای پروژه های خاص را برای آنها در نظر گرفتیم. به عنوان نمونه مشکلات خط اعتباری و زمین کارخانه آلومینیوم در مسجدسلیمان بعد از گذشت ۹ سال حل شده و تا یک سال و اندی دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

اشتغالزایی مستقیم ۱۴ هزار نفر در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تاکنون

حاجتی تأکید کرد: برای بهبود وضعیت بیکاری در شادگان نیز پروژه های فولاد شادگان و راه اندازی بندر شادگان را در نظر گرفتیم. به هر حال باید به شهرستان هایی که مشکلات بیشتری داشته به صورت ویژه تری هم پرداخته شود.

وی یادآور شد: برای ۱۴ هزار نفر به صورت مستقیم در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که از محل منابع صندوق توسعه ملی در حال اجرا بوده، اشتغالزایی شده است. چهار درصد وضعیت نرخ بیکاری استان را بهبود بخشیده ولی چون خیلی عقب هستیم تا ایده آل هنوز فاصله داریم.

رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی خوزستان ادامه داد: در زمینه مجوزهای استخدامی که طی سنوات قبل گرفته شده ولی به دلیل عدم تأمین اعتبار اجرا نشده موفق شدیم تا دو هزار و ۵۰۰ نفر را جذب کنیم.

حاجتی تصریح کرد: در زمینه برنامه های میان مدت نیز تدوین برنامه توسعه اقتصادی را در دستور کار قرار داده و از سال گذشته آغاز به کار شده و تا پایان مهر ماه نیز به پایان می رسد.

معرفی ۲۰۰ فرصت سرمایه گذاری خوزستان در همایش بین اللمی کیش

وی اظهار کرد: باید به تفکیک مزیت های هر شهرستان برای بهبود متوسط درآمد سرانه و همچنین بهبود وضعیت نرخ بیکاری برنامه های خود را تعریف کنیم.

حاجتی یادآور شد: ۲۰۰ فرصت سرمایه گذاری را تعریف کرده و آنها را با قدرت در نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری کیش ارائه خواهیم داد. اعتقاد ما بر این است که نباید فقط از منابع داخلی استان و کشور بلکه از ظرفیت های بین اللملی هم در راستای رشد و توسعه اقتصادی استان خوزستان استفاده کنیم.

وی بیان کرد: سایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نه فقط برای اطلاع رسانی بلکه در واقع برای خدمات رسانی هم هست. هدف ما از خدمت رسانی و ارائه اطلاعات لازم به مردم این است تا ارباب رجوع بی واسطه اطلاعات لازم و مورد نیاز خود را دریافت کند.

نقص در قانون توزیع اعتبارات ارزش افزوده

رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی خوزستان افزود: سیستم ما در سازمان ۱۰۰ درصد شفاف بوده و محدودیتی هم برای اطلاع رسانی نداشته و در واقع اطلاعات طبقه بندی شده هم نداریم.

حاجتی تأکید کرد:‌ کلا پروژه ها از سه محل اعتبارات ملی، اعتبارات استانی و منابع مالی، تأمین مالی می شوند. بنابراین طبیعتا اطلاعات ما در ارتباط با پروژه های استانی است.

وی یادآور شد: در ابتدای سال جاری حدود ۴۹۵ میلیارد تومان اعتبار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هم از طریق ماده ۱۸۰ را تعیین تکلیف کرده ایم. نیاز مالی پروژه های نیمه تمام استان برای تکمیل شدن در واقع دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که بخشی از آن هم مربوط به مطالبات پیمانکاران است.

رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی خوزستان عنوان کرد: توزیع اعتبارات ارزش افزوده قانون داشته و یکی از نواقصی که به معاون ذیربط سازمان مالیاتی، هیئت دولت و سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور منعکس شده نیز در همین زمینه بود.

شهرهای دارای سهم کم از ارزش افزوده، اعتبارات بیشتری دریافت می کنند

حاجتی اظهار کرد: در حال حاضر برای توزیع اعتبارات ارزش افزوده اعلام می شود که برخورداران در واقع برخوردارتر شده و آنها که چیزی ندارند نیز به همان شکل بمانند. توزیع آماری آن هم برای شهرها ۷۰ درصد و برای روستاها نیز ۳۰ درصد است.

وی اضافه کرد: ما نیز برای جبران این مسئله اختلاف قانون در مدل توزیع اعتبار در واقع به آن محل هایی که سهم کمتری از ارزش افزوده دارند، اعتبار بیشتری را اختصاص خواهیم داد.

رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی خوزستان بیان کرد: سال گذشته اعتبارات ارزش افزوده استان بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که امسال پیش بینی می شود به بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان برسد.

حاجتی در ارتباط با شرایط سرمایه گذاری گفت: شوری آب در اهواز هیچ تأثیری بر جذب سرمایه گذاری نداشته و پیشرفت سرمایه گذاری در شهرها زمانی حاصل می شود که حوزه مشارکت های عمومی شهرداری ها فعال تر شود.

کاهش چهار درصدی نرخ بیکاری در خوزستان

وی ادامه داد: وظیفه ما نیز تنها فراهم کردن زیرساخت های سرمایه گذاری است. در واقع متولی سرمایه گذاری در شهرها، شهرداران و در خارج از شهر نیز دستگاه های اجرایی ذیربط هستند.

رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی خوزستان تصریح کرد: با مصوبه سفر رئیس جمهور به خوزستان فاز اول طرح غدیر که بهره برداری از آب کرخه برای شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر بود، اجرا شد. طی یک سال اخیر تعداد دفعاتی که مردم فیلتر آب تصفیه کن های خانگی خود را عوض می کنند، کاهش پیدا کرده و به هر حال کیفیت آب خیلی تغییر پیدا کرده و خوب شده است.

حاجتی با تأکید بر اینکه صحیح و دقیق بودن آمارهای ارائه شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: سال ۹۲ برای جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نرخ بیکاری ۱۳.۱ درصد بوده که در سال گذشته به ۹.۹ درصد کاهش ژیدا کرده است.

وی بیان کرد: نرخ بیکاری بر اساس سرشماری ها و طرح های اشتغال برآورد می شود. برای جمعیت ۱۵ تا ۲۹ ساله در سال ۹۲ نرخ بیکاری ۲۵ درصد بوده که در سال گذشته این نرخ به ۱۹.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

بسته حمایتی بانک های خوزستان از تولیدکنندگان رونمایی می شود

رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی خوزستان عنوان کرد: اجرای طرح حمایت از خرید داخل تاکنون موثر بوده و البته می تواند موثرتر هم باشد. گزارش عملکرد دستگاه های مختلف بخش دولتی و خصوصی را از مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خوزستان و بازخورد را نیز از تولیدکنندگان دریافت کرده ایم.

حاجتی تأکید کرد: تا رسیدن به تحقق اهداف این طرح به صورت ۱۰۰ درصدی و عالی هنوز فاصله داشته و می طلبد که کارها و همچنین حمایت ها به صورت مستمر انجام شود.

وی یادآور شد: باید موجی در بین مصرف کنندگان خانواده ها ایجاد کنیم، چون تأثیرگذاری خانواده ها در ایجاد تقاضا برای تولیدکنندگان به مراتب بیشتر بخش دولتی است. در حقیقت اگر برای تولیدات استان خوزستان در درون خود استان مشتری پیدا نکنیم، پیدا کردن مشتری در خارج از استان بسیار سخت تر خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی خوزستان در ارتباط با خدمات و کالاهایی که در استان تولید نمی شود، گفت: به سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان اعلام شده تا توانمندی های تولیدکنندگان داخلی را معرفی کرده که چند هفته قبل سایت مربوط به معرفی توانمندی های تولیدکنندگان داخلی خوزستان را رونمایی کرد. همچنین باید تقاضاهای تولید کالایی که در خوزستان تولید نمی شود را نیز شناسایی کند، که هنوز این کار را انجام نداده است.

وی تأکید کرد: برای دوران پسا تحریم هم در خوزستان برنامه هایی خواهیم داشت که به عنوان نمونه به بانک ها اعلام کردیم تا بسته های حمایتی از تولیدکنندگان را تدوین کرده و ظرف دو هفته آینده آن را رونمایی خواهیم کرد.

خوزستان دارای بیشترین بودجه کشور از نظر کمیت

حاجتی افزود: از نظر کمی بودجه استانی، خوزستان از تمامی استان های کشور رقم بالاتری را دارد. به جز اعتبارات مربوط به بخش نفت که در بودجه های آن کاهش داشتیم، سایر بخش ها افزایش اعتباراتشان یا در حد متوسط کشوری و یا حتی بیشتر از آن بوده است.

وی یادآور شد: برای افزایش اعتبارات در خوزستان می توان به عنوان نمونه افزایش اعتبارات توسعه یا خاص که سال گذشته ۳۹ میلیارد تومان بوده و امسال نیز ۷۰ میلیارد تومان شده است را نام برد.

رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی خوزستان تأکید کرد: سال گذشته توجه ویژه ای به حوزه اعتبارات محیط زیست داشته ایم. همچنین سال گذشته برای اولین بار مدل توزیع اعتبار را بر اساس ۸۰۰ شاخص طراحی کرده و امسال نیز آن را کامل تر کرده و به شورای برنامه ریزی استان پیشنهاد داده تا نصف اعتبارات استان صرف پروژه های دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد شود.

حاجتی در پایان گفت: امسال به خاطر اختصاص نصف اعتبارات به پروژه های فوق سهم برخی شهرستان ها و دستگاه های اجرایی در دریافت اعتبارات تغییر پیدا کرده است. به عنوان مثال اعتبارات حوزه منابع طبیعی تا حدودی کاهش پیدا کرد. البته بخشی از تغییرات در کاهش اعتبارات دستگاه ها نیز به دلیل کاهش ۲۸ درصدی اعتبارات حاصل از درآمدهای نفتی است.

۵۰۰ پروژه نیمه کاره با پیشرفت بالای ۸۸ درصد در خوزستان

سرپرست معاونت هماهنگی برنامه و بودجه نیز در این جلسه عنوان کرد: برخی دستگاه ها در سطح ملی تأمین اعتبار شده و برخی دستگاه ها نیز در سطح استانی تأمین اعتبار می شوند. در خوزستان ۹۶۹ پروژه نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی از یک تا ۹۹ درصد داریم.

مهرداد نیکو افزود: حدود ۵۰۰ پروژه در واقع بالای ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند. همچنین ۸۴۳ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه های نیمه تمام نیاز داریم. پروژه های فوق همه باید از محل اعتبارات استانی تأمین اعتبار شوند.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات خوبی که امسال انجام شده این بود که پروژه های بالای ۸۰ درصد پیشرفت را تکمیل کرده و خوشبختانه اعتبارات این پروژه ها نیز تأمین شد. در حقیقت تا پایان سال مالی امسال ۵۰۳ پروژه نیمه تمام که دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد بوده اند، تکمیل خواهند شد.