به گزارش خوزپرس، عبدالحسن مقتدایی یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در سالن جلسات استانداری، با اشاره به اینکه مجوز سخنرانی دو فعال سیاسی در دانشگاه چمران اهواز پیش از این صادر شده بود، افزود: با مجوز دادستان همه افراد می توانند سخنرانی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه تنها افراد دارای مجوز قانونی، حق دارند قانون را اجرا کنند، اضافه کرد: افرادی که قانون مشخص کرده مجاز به برخورد و ایجاد ممنوعیت برای سخنرانی ها هستند که شامل شورای امنیت کشور و دستگاه قضایی استان از جمله دادستان و رییس کل دادگستری استان می باشد.
مقتدایی با اشاره به اینکه طبق قانون استاندار رئیس شورای تامین و بحران استان است گفت:تمام دستگاه ها باید از مصوبات این شورا تبعیت کنند.
وی با بیان اینکه هیچ گروه سیاسی نمی تواند مانع حضور گروه دیگر در دانشگاهها شود تصریح کرد: هیچ ابلاغی برای ممنوعیت سخنرانی این دو فعال سیاسی به من داده نشده و جلوگیری از سخنرانی افراد و ایجاد ممنوعیت، طبق قانون باید به استاندار ابلاغ شود.
استاندار خوزستان در ادامه سخنانش، شایعات استقبال از این دو فعال سیاسی در فرودگاه اهواز را رد کرد و گفت:حضور من در فرودگاه استقبال نبوده بلکه برای جلوگیری از ایجاد بحران و تامین امنیت این افراد بوده است زیرا تامین امنیت شهروندان در خوزستان از وظایف استاندار است.
استاندار خوزستان با انتقاد از حاشیه سازی برخی رسانه ها اظهار کرد: هر جا کانون بحران است، حاضر می شوم که به عنوان مثال در جریان درگیری مسلحانه چند ماه پیش در روستای پتک باغملک و یا بازنشدن چرخ هواپیما در جریان یکی از پروازها شخصا در محل حوادث حاضر شدم.
وی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی برای به دست آوردن چنین آزادی هایی خون ها ریخته شده است، تاکید کرد: اجازه نمی دهم خلاف اخلاق و شئونات جمهوری اسلامی و ارزش های انقلاب رفتار شود.
بر اساس این گزارش سخنرانی دو فعال سیاسی اصلاح طلب آذر منصوری و جهانبخش خانجانی به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو در دانشگاه شهید چمران اهواز به دلیل دخالت برخی گروه های مخالف برهم خورد.
**** انتقال آب شایعه است
استاندار خوزستان از اختصاص هشت هزار میلیارد تومان به احیای کارون در برنامه توسعه ششم خبر داد.
وی گفت: احیای کارون از شمال تا جنوب این رودخانه و محل اتصال به خلیج فارس در این طرح پیش بینی شده و شامل ساماندهی فاضلاب ها، پساب ها و زهاب های کشاورزی است.
مقتدایی همچنین برخی اخبار درباره انتقال آب از سرشاخه های کارون را شایعه دانست و اظهار کرد: تمام ادعاهای استان در شورای عالی آب به تصویب رسیده و حقابه تالاب های هورالعظیم و شادگان مدنظر قرار گرفته است و هر گونه انتقال به جز برای مصارف شرب شایعه است.
وی نتایج پیگیری های استان در زمینه جلوگیری از انتقال آب را عالی توصیف کرد و افزود: غیر ممکن است که عملیات اجرایی و اقدامی خارج از مصوبه شورای عالی آب در این باره صورت گیرد.
مقتدایی به طرح های گردشگری آبی که در حاشیه کارون در حال اجرا هستند نیز اشاره کرد و گفت: این اقدامات را نباید هجمه ای علیه کارون و برای کوچک تر کردن آن تصور کرد بلکه این طرح ها برای آشتی دادن مردم با کارون است.
وی افزود: با اجرای چهار طرح گردشگری در اهواز ۱۰ هزار مترمربع فضا برای تفریحات آبی مردم و چشم انداز در حاشیه رودخانه با استانداردهای بین المللی ایجاد می شود.
به گفته وی این طرح ها از شوشتر تا بهمنشیر در مسیر عبور این رودخانه اجرا می شود که پنج طرح در مقطع اهواز است.
**** ردپای صنایع در تنگی نفس
رئیس کارگروه مقابله با آلودگی هوای خوزستان در ادامه خواستار خودداری از اظهار نظرهای بی پایه در باره عوامل تنگی نفس در استان شد و گفت: یک روز کارخانه الکل سازی، یک روز صنایع نفتی و یک روز درختان را متهم می کنند بنابراین قرار شد که کار کارشناسی دقیق روی این مساله انجام گیرد.
وی نقش صنایع نفتی در تنگی نفس خوزستانی ها را قطعی دانست و گفت: صنایع استان به دلیل فرسودگی آلاینده هستند و با توجه به مشکلات اشتغال، مسائل زیست محیطی در صنایع در آخر صف قرار گرفته است.
مقتدایی ادامه داد: ۱۰ سال گذشته بهترین درآمدهای نفتی را داشتیم و مشکلی از نظر پول نبود و صنایع می توانستند بخشی از بودجه خود را برای اصلاح آلایندگی اختصاص دهند.
وی با بیان اینکه در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهوری به خوزستان در ایام اربعین حسینی بر حل مشکل تنگی نفس در استان تاکید شده است افزود: امسال کار خاصی در این باره انجام نشد و بارندگی های بعدی به مدد مردم آمد و اتفاقی نیفتاد.
مقتدایی افزود: برخی درخت ‘کونوکارپوس’ را متهم تنگی نفس می دانند در حالی که این درختان هشت سال است که کاشته می شوند و مشکل تنگی نفس سه ساله است.
وی تاکید کرد: آلودگی ناشی از انباشت مشکلات و آلودگی صنعتی در سال های قبل است.
مقتدایی دستور استانداری برای قلع و قمع درختان کونوکارپوس در شهرها را رد کرد و گفت: هنوز عامل تنگی نفس شناسایی نشده که بخواهیم این درختان را قطع کنیم و بخشنامه استانداری مربوط به کاشت درختان مثمر و جلوگیری از گونه های بیابانی در شهرها بوده است.
استاندار خوزستان با بیان اینکه اعتبار مستقل برای مقابله با ریزگردها مصوب شده است اظهار کرد: در سفر نوبخت معاون رئیس جمهوری به خوزستان گله مندی خود را از تامین نشدن اعتبار ریزگردها اعلام کردیم و مقرر شد اعتبار و ردیف برای آن مصوب شود.
وی اضافه کرد: قرارداد مالچ پاشی و بیابان زدایی منعقد شده و عملیات اجرایی از ۲۸ آذر آغاز می شود.
مقتدایی با اشاره به کمبود اعتبارات وزارت نفت افزود: با وجود کاهش بودجه نفت و تاخیر در پرداخت حقوق پرسنل، اما قرار شده اعتبارات این وزارتخانه برای بیابان زدایی تامین شود.
وی تاکید کرد: در سفر نوبخت به استان همچنین مقرر شده به ۵۰۰ پروژه خوزستان که پیشرفت بیش از ۸۰ درصد دارند، اعتباری برای تکمیل اختصاص داده شود.
وی همچنین تصریح کرد: شکایت خوزستان از بانک ها قرار است در شورای راهبردی استان به ریاست جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری طرح و بررسی شود.
مقتدایی اظهار کرد: خوزستان از نظر سپرده گذاری در بانک ها رتبه سوم یا چهار را در کشور دارد، این در حالیست که از نظر اعطای تسهیلات بانکی در رتبه ۳۱ قرار دارد و بانک ها باید پاسخگوی این تناقض باشند.

*از شورای شادگان تا دستفروشان اهواز
استاندار خوزستان با تعیین ضرب الاجل برای انحلال شورای شهر شادگان گفت: شورای شهر شادگان تا هفته آینده مهلت دارند که مشکل خود را حل کنند، در غیراین صورت به سرنوشت شورای شهر خرمشهر دچار شده و منحل می شوند.
وی با بیان اینکه برای خدمات رسانی شهروندان هیچگونه تعللی را نمی پذیریم، افزود: ۴۰ روز به شورای شهر خرمشهر برای حل مشکلات آنها مهلت دادیم که باعث استنطاق وزارت کشور شد و اکنون شورای شهر لالی نیز باید هر چه سریع تر مشکل خود را حل کنند.
مقتدایی همچنین از اجرای طرح جمع آوری دستفروشان در اهواز تا هفته آینده خبر داد.
وی با اشاره به جمع آوری محله سپیدار در ۱۵ سال گذشته، افزود: این طرح با همکاری دستگاه های قضایی و امنیتی اجرا می شود.
وی اضافه کرد: در این طرح دستفروش ها شناسایی و از متخلفان و آنهایی که شغل دوم دارند تفکیک می شوند و محلی برای استقرار آنها تعیین می شود.

*ورشکستگی آبفا
رئیس شورای برنامه ریزی خوزستان تصریح کرد: شرکت های آب و فاضلاب اهواز و خوزستان ورشکسته هستند و حتی فروش اوراق مشارکت نیز به داد آنها نمی رسد.
وی با بیان اینکه کار این شرکت ها به استعفای هیات مدیره نیز رسیده بود، افزود: برای مسدود نشدن حساب این شرکت ها و پرداخت بدهی آنها ۶۰ میلیارد تومان تامین شده است.
مقتدایی با اشاره به مشکلات فاضلاب در شهرهای استان و تخلیه فاضلاب شهری به کارون، اظهار کرد: برای خروج از بحران در مواقع لزوم از شهرداری ها و شرکت های نفت و پتروشیمی دعوت کرده ایم تا مشکل آب و فاضلاب حل شود.

*۱۰ پارک برای زنان
استاندار خوزستان همچنین با بیان اینکه در شورای مشورتی خوزستان حضور ندارم گفت: تمام مجموعه های فعال در ستادهای انتخاباتی رئیس جمهور با هدف همفکری این شورا را تشکیل داده اند که خارج از مجموعه دولت است و روسای آن در استان ها مسئولان ستادهای انتخاباتی است.
وی افزود: علاوه بر این شورا مجمع مشورتی توسعه استان با بیش از ۶۰ عضو تشکیل شده که در حال ثبت این مجموعه هستند.
مقتدایی درباره انتصاب هشت نفر از بانوان به سمت بخشدار نیز گفت: ۶۰ درصد از پذیرش دانشگاه ها به دختران اختصاص دارد بنابران بر اساس شایستگی از این زنان استفاده می شود.
وی افزود: قانون و شرع و دیدگاه های امام (ره) و رهبری درباره اشتغال زنان راهنمای ما هستند و نباید بهانه ای به دست برخی افراد برای حاشیه سازی در این زمینه بدهیم.
مقتدایی اضافه کرد: ساخت پارک بانوان در ۱۰ شهر استان ابلاغ شده است و معاونت عمرانی استانداری موظف شده که پارک بانوان اهواز را عملیاتی کند.