به گزارش خوزپرس از اهواز، حجت الاسلام مرتضی خاکباز روز یکشنبه در نشست خبری در محل اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان در اهواز افزود: وقف و موقوفه صد در صد متعلق به عموم مردم و واقفان است و بر اساس شرع و قانون کسی حق تعدی به آن را ندارد.
وی با بیان اینکه از ظرفیت های وقف در خوزستان می بایست بهتر از این عمل می شد گفت: موقوفه ها باید احیا شود تا بتوان از محل انتفاع آن برای خدمت به قشرها و جاهایی که واقف در وقف نامه تعیین و مشخص کرده به مردم خدمت کرد.
حجت الاسلام خاکباز با رد گفته هایی مبنی بر اینکه ‘وقف یک مشکل است و باید آن را حل کرد’ بیان کرد: وقف و موقوفه بر اساس یک سنت حسنه و بر پایه نیت خیر و گره گشایی از مشکلات و خدمت به مردم تعریف و بنا نهاده شده و در همه جهان و ادیان الهی و حتی غیرالهی ، وقف با نام و اشکال دیگر در جامعه وجود دارد و مردم از آن بهره مند شده و می شوند.
وی گفت: زمانی می توان موقوفه را احیا کرد که درآمد و انتفاع داشته باشد ، از این رو راهبرد اوقاف و امور خیریه خوزستان درآمدزا کردن موقوفه ها و هزینه کرد آن بر اساس نیات واقفان است و این کار با دقت و سرعت انجام خواهد شد.
مدیرکل اوقاف وامور خیریه خوزستان ، افزود: موقوفه ها و حرم مطهر امامزادگان و نگهداری و احیای آنان برعهده مردم است و دولت هیچ سهمی در آن ندارد و متولی و مدیریت آن این اداره کل است.
وی گفت: در مدیریت موقوفه ها و حرم امامزادگان در خوزستان ، در مواردی بدسلیقگی و بی تدبیری صورت گرفته و از این جهت دچار عقب ماندگی شده ایم.
وی سرمایه گذاری و اشتغال از محل درآمد موقوفات و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است را ۲ راهبرد محوری در مدیریت جدید اوقاف و امور خیریه خوزستان بیان کرد.

** ۳۲درصد موقوفه های خوزستان در اختیار دستگاه های دولتی و وابسته دولت است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت: هم اکنون ۳۲درصد موقوفه ها استان در اختیار دستگاه های دولتی و وابسته به دولت است که البته بسیاری از آنان حقوق موقوفه را پرداخت می کنند و در مواردی که پرداخت نشده از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی نسبت به احقاق حقوق(اجاره) موقوفه اقدام شده است.
وی افزود:متاسفانه بسیاری از موقوفه هایی که در دست افراد است حداقل حقوق موقوفه را پرداخت نمی کنند و اینها ظلمی است که متصرفان به موقوفه ها و واقفان می کنند و با این کار غیرشرعی مردم را از برکات موقوفه ها محروم می کنند.
حجت الاسلام خاکباز ادامه داد: پس از ماه محرم برای هر شهرستان خوزستان دست کم ۲ پروژه و حداکثر هفت پروژه برای ارتقا و بهره وری موقوفه تعریف شده است.

** خوزستان موقوفه قرآنی ندارد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه خوزستان از معدود استان هایی است که موقوفه قرآنی ندارد افزود: باید با فرهنگ سازی ، واقفان را به سمت وقف قرآنی سوق داد.
وی آموزش قرآنی، برپایی مسابقات قرآنی و آموزش و ترویج فرهنگ قرآن از طریق تربیت حافظان قرآن را از وظایف اوقاف و امور خیریه خوزستان بیان کرد و گفت: اگر موقوفه قرآنی در خوزستان داشته باشیم می توان در نشر و آموزش قرآن و تجلیل از خادمان قرآن گام های بلندتر و موثرتری برداشت.
حجت الاسلام خاکباز افزود: بسیاری از استان هایی که ظرفیت های بسیار کمتری نسبت به خوزستان دارند موقوفه های قرآنی دارند و از این طریق گام های بلندتری برای آموزش و ترویج فرهنگ قرآنی برداشته اند.

** احیا و عمران بقاع متبرکه در خوزستان شتاب می گیرد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت: امسال احیا و عمران بقاع متبرکه در خوزستان از محل درآمد امامزادگان شتاب می گیرد.
وی با بیان اینکه برخی قبور امامزادگان مخروبه بوده و هم اکنون احیا شده و از سراسر کشور زائر دارند افزود:در خوزستان ۴۱۷ بقعه متبرکه وجود دارد که از این تعداد ۳۵بقعه شاخص و برجسته است.

** موکب اوقاف و امور خیریه خوزستان در چذابه برپا می شود
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت: در ایام اربعین حسینی موکب حضرت علی اصغر(ع) اوقاف خوزستان با همراهی استان های یزد و اصفهان در نزدیکی گذرگاه مرزی چذابه برای پذیرایی از زائران برپا می شود.
وی با بیان اینکه بخشی از هزینه های پذیرایی از زائران از محل نیات واقفان تامین می شود افزود:این موکب علاوه بر پذیرایی از زائران اربعین حسینی ، کارهای فرهنگی متنوعی را در مدت سه هفته حضور در چذابه انجام خواهد داد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان ، برپایی آیین بصیرت عاشورایی ، تجمع ‘لبیک یا حسین(ع)’ در بقاع شاخص ، برگزاری مراسم ‘احلی من العسل’ با محوریت شهادت حضرت قاسم ابن الحسن(ع) با حضور دانش آموزان و همراهی آموزش و پرورش در مدارس، آیین سنتی’ بیرق زنان’ در بقعه امامزاده عبداله (ع)شوشتر ، برگزاری آیین معنوی شیرخوارگان در جمعه نخست ماه محرم ، عزاداری هیات های سوگواری در شب های محرم و صفر در بقاع متبرکه ، اعزام ۱۰۰مبلغ بومی و غیربومی به روستاها ، مساجد و حسینیه ها و همایش رهروان حضرت زینب(س) در شب ۱۲ محرم همزمان با اسارت خاندان پیامبر(ص) را از برنامه های فرهنگی ، تبلیغی و مذهبی اوقاف و امور خیریه خوزستان در ایام سوگواری شهادت حضرت اباعبدا… الحسین(ع) بیان کرد.