به گزارش خوزپرس از اهواز، صادق حقیقی پور در میزگرد بررسی اقدامات دولت در حوزه آب و فاضلاب خوزستان در حاشیه نمایشگاه هفته دولت اظهار داشت:۱۶۰ پروژه با اعتبار ۲هزار میلیارد تومان در حوزه آب و فاضلاب استان خوزستان درحال انجام است که اختصاص این چنین اعتباری در نوع خود بی نظیر است.
وی افزود: شرکت آب و فاضلاب خوزستان با ۱۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال و تحت پوشش قرار دادن ۶۳ شهر سومین شرکت بزرگ آب و فاضلاب کشور است.
وی با بیان اینکه سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در استان داریم یادآور شد: ۲۱ تصفیه خانه بزرگ، ۱۸۰ چاه، ۷۰۰ هزار مخزن ذخیره و ۱۰۰ ایستگاه پمپاز نیز تحت نظارت این شرکت است.
حقیقی پور با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب خوزستان دارای ۲۱ آزمایشگاه مدرن است خاطر نشان کرد: حدود ۷۰ درصد منابع آبی در استان خوزستان سطحی است که همین امر سبب می شود تغییر شرایط اقلیمی بر کیفیت و کمیت آن تاثیرگذار باشد.
وی بروز بحران آبی در شهرهای خرمشهر و آبادان را نشات گرفته از همین موضوع دانست و گفت: در خرداد و تیرماه امسال به دلیل خشک شدن رودخانه ها، تنش آبی و بازگشت آب دریا به رودخانه ها  شاهد بروز مشکل در تامین آب شرب ساکنین این ۲ شهر شدیم که شکستگی در خط لوله غدیر هم بر این مشکلات اضافه شد.
مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان ادامه داد:  شوری آب در ان مقطع زمانی به بیش از ۱۳ هزار میکروموس بر مترمکعب رسید در حالیکه میزان شوری در حالت عادی در خرمشهر زیر ۲ هزار و در آبادان کمتر از ۳ هزار میکروموس بود.
وی تصریح کرد: جمعیت ساکنان درگیر با مشکل آبی حدود ۵۰۰ هزار نفر بود که قرار شد روزانه برای هر نفر ۱۵ لیتر آب شرب با کیفیت تامین و در نقاط شهری و روستایی توزیع شود.
حقیقی پور گفت: در نقاط شمالی استان مشکل کیفیت آب نداریم اما به لحاظ کمی خلل هایی وجود دارد و برعکس در شهرهای جنوبی کیفیت آب مشکل دارد.
وی توضیح داد: آب شرب در خوزستان به لحاظ بهداشتی هیچ مشکلی ندارد اما در برخی نقاط به لحاظ چشایی مطلوب نیست که همین امر سبب استفاده بیشتر مردم از آب شیرین کن های خانگی می شود.
این مسئول فاضلاب را یکی از مشکلات اصلی استان دانست و گفت: بیش از ۳۱۰ میلیون مترمکعب فاضلاب خام وارد کارون می شود. در مجموع نیز ۴۵۰ میلیون متر مکعب از فاضلاب های استان وارد منابع آبی می شود.
وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد آب شرب وارد سیستم فاضلاب می شود یادآور شد: قرارداد ساخت پنج تصفیه خانه در ایذهف اندیمشک، بهبهان، شوش و بستان بسته شده است.
وی ادامه داد: در شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، بندرامام و ماهشهر درحال ساخت تصفیه خانه هستیم که با راه اندازی انها از ورود ۱۸۰ میلیون متر مکعب فاضلاب به منابع آبی جلوگیری می شود.
حقیقی پور با بیان اینکه سرانه بهره وری مردم خوزستان از فاضلاب ۳۷ درصد است اظهار داشت: این سرانه به طور میانگین در کشور ۵۰ درصد است برای جبران این عقب ماندگی به ازای هر درصد رشد باید ۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یابد. با تامین یک میلیارد دلار سرانه بهره وری مردم  خوزستان از سیستم فاضلاب به ۵۴ درصد می رسد.
وی درخصوص لزوم تجهیز شهرستان مسجد سلیمان به سیستم مدرن فاضلاب گفت: تا سال گذشته حتی یک متر شبکه مدرن فاضلاب در این شهرستان وجود نداشت اما با پیگیری های استاندار خوزستان پس از یازده سال به عنوان نخستین شهر ردیف اجرایی گرفت.
حقیقی پور با اشاره به فاینانس ۱۵۰ میلیون یورویی برای تجهیز مسجدسلیمان به شبکه مدرن فاضلاب ادامه داد: درحال حاضر حدود ۶۰ میلیارد تومان پروژه مرتبط با آب و فاضلاب در این شهرستان فعال است. ۵۰۰ کیلومتر اصلاح شبکه اب و ۷۰۰ کیلومتر اجرای فاضلاب در دست اقدام داریم.
وی گفت: طبق برنامه جامع شهری قرار بود برخی نقاط شهر به لحاظ ساختاری و جمعیتی تغییر کند اما شاهد هستیم که همچنان عده ای در ارتفاعات درحال ساخت و ساز هستند که این روند کار ما را دچار مشکل می کند.
این مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: از سال ۷۲ تا ۹۵ در مجموع ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صنعت آب و فاضلاب خوزستان اختصاص یافته بود اما طبق مصوبه هیات وزیران در فروردین ۹۶ قرار است در ظرف سه سال در مجموع ۱۰ هزار میلیارد تومان به این صنعت در خوزستان اختصاص یابد.