به گزارش خوزپرس از اهواز، هوشنگ حسونی زاده در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، در خصوص آخرین وضعیت منابع آّبی استان و حجم آب قابل برنامه‌ریزی عنوان کرد: حجم آب قابل برنامه‌ریزی و قابل برداشت استان در حال حاضر حدود ۴ میلیارد متر مکعب است.

وی افزود: از این میزان آب قابل برنامه‌ریزی در استان، حدود ۲٫۲ میلیارد متر مکعب مربوط به حوضه آبی کارون بزرگ، ۱٫۷ میلیارد مترمکعب مربوط به حوضه کرخه و باقی مانده آن مربوط به سایر حوضه‌های آبی از جمله مارون، جراحی و … است.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان این‌که ۴میلیارد متر مکعب آب قابل برنامه‌ریزی در استان باید تا پیش از آغاز بارش‌ها در استان مدیریت شود، تصریح کرد: این میزان آب قابل برنامه‌ریزی و برداشت در استان باید برای حدود ۵ تا ۶ ماه آینده مدیریت شود.

حسونی زاده ادامه داد: از ابتدای تیرماه تا انتهای آبان ماه که بارش‌ها در استان آغاز می‌شود، میزان مصرف آب در استان حدود ۶٫۶ میلیارد متر مکعب است و با توجه به وضعیت ذخیره ۴ میلیارد متر مکعبی آب در استان، با حدود ۲٫۶ میلیارد کسری آب در طول این مدت مواجه هستیم.

وی گفت: با توجه به این میزان کسری آب در طول این مدت زمان، باید مدیریت مصرف اعمال شود و نمی‌توان آب را در یک مقطع به طور کامل رهاسازی کنیم و باید به شکلی عمل کنیم که تا آغاز دایره بارشی در استان آب داشته باشیم.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: بخشی از کسری ۲٫۶ میلیارد متر مکعبی آب در استان با میزانی از ورودی آب در استان جبران می‌شود اما با توجه به این‌که در دوره خشکسالی قرار داریم، انتظار نمی‌رود که شاهد ورودی چندانی به سدها و رودخانه‌های استان باشیم.

حسونی زاده بیان کرد: با برآوردهایی که انجام داده‌ایم، در حوضه کارون بزرگ و دز حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری آب خواهیم داشت. همچنین در حوضه مارون و زهره نیز با کسری آب مواجه هستیم و شرایط مناسب نیست.

وی با اشاره به کاهش ۶۷ درصدی ورودی آب به حوضه‌های آبی استان در سال آبی جاری، اظهار کرد: میزان ورودی آب در حوضه کارون ۶۳درصد، حوضه دز ۵۸ درصد، حوضه کرخه ۴۱ درصد، مارون ۷۷ درصد، حوضه جره ۶۹ درصد و حوضه زهره حدود ۹۰ درصد نسبت به بلند مدت کاهش داشته است.

حسونی زاده ادامه داد: علی رغم کاهش شدید ورودی آب به حوضه‌های آبی استان در سال آبی جاری تا کنون حدود ۱۱میلیارد متر مکعب آب برای مصارف مختلف استان خوزستان رهاسازی شده و این مساله بیانگر آن است که بیشترین انعطاف پذیری برای حل نیازهای مردم در استان انجام گرفته است.

انتهای پیام