به گزارش خوزپرس از اهواز و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان؛ محمد صادق کریمی کیا مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان در گفتگوی با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان بر حمایت از برگزاری هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی تاکید کرد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان در این گفتگو عنوان داشت: مکتب اسلام با خواندن آغاز شد و قطعا مردم جامعه اسلامی ایران بعنوان جامعه متمدن همچنان کتاب و علم اندوزی را یکی از مهمترین اولویت ها و نیاز های خود می دانند و همواره جایگاه خواندن و کتاب در کاهش صدمات فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی بی بدیل بوده است.
وی با بیان اینکه سیره نبوی و ائمه اطهار جایگاه دانش و علم آموزی که از کتاب الهی قرآن نشات گرفته استرا دلیلی براهمیت و جایگاه والا و بی نظیر کتاب دانست و افزود: مقام کتاب و مطالعه در دین مبین اسلام خود نشان می دهد پیروان این مکتب می کوشند براساس تعالیم دینی و اسلامی آموزه های مقدس را همواره به مردم آموزش دهند که از جمله آنها دانش است و کتابخوانی .
محمد صادق کریمی کیا ادامه داد: اگر ترویج خردمندانه دانش، کتاب وآگاهی در دنیا امروز صورت پذیرد قطعا می تواند در تعالی و سعادت جامعه نقش آفرینی کند و این جزء با استفاده از روش های نو، جذاب و متاثر از روح جامعه امکان پذیر نیست و به همین دلیل می توان گفت باید علاقمندی مردم را مرود شناسایی و براساس آن برنامه ریزی کرد.
کریمی کیا با بیان اینکه در حوزه مسایل اجتماعی رد پای کاملی از تاثیر میزان مطالعه در کاهش آسیب های اجتماعی وجود دارد تاکید کرد: در هر جامعه ای که میزان مطالعه و دانش بیشتر صورت پذیرد با کاهش صدمات و مسائل اجتماعی روبرو شده ایم و برهمین اساس پیوند خواندن با تمدن و اعتقادات و مبانی دینی و آن هم با پیشینه قوی که در کشور ما وجود دارد می تواند در ایجاد نسل قوی و با اراده در برخورد با مسایل اجتماعی موفق ظاهر شد و تعالیم برخواسته از فرامین الهی را در کنار شاخص های توسعه و پیشرفت آموزش داد.
وی اضافه کرد: ائمه بزرگوار در طول تاریخ و براساس شرایط مختلف از دریچه کتاب اقدامات ماندگاری را بوجود آوردند از جمله آن به نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین (ع) و یا دانشگاه اسلام در زمان امام صادق (ع) اشاره کرد که همه ائمه در این مسیر با بلاغت کامل و با پشتوانه الهی توانستند یکی از بهترین مکاتب را در زمینه علم آموزی و ترویج آگاهی و خواندن بوجود آوردند که ما به آن مفتخریم.
این مقام مسئول با برشمردن ویژگی های خاص امام رئوف حضرت رضا (ع) گفت: نقش امام رضا (ع) در مسیر دانایی و حذف جهالت ها در برخورد با شبهات آن دوره و همچنین کشش معنوی حضرت رضا (ع) برای ما شیعیان به ویژه در ایران باعث شده است در زندگی های خود سیره زندگی آن مقام الهی را مدنظر قرار دهیم به همین دلیل حضور خوزستان های در ایام های مختلف و سپری کردن کیلومترها جهت نیل به آن مرقد مطهر نشان از دلدادگی به آن حضرت دارد و این ارزشمند است.
ارادت قلبی و کشش جامعه ایران به امام رضا (ع) می تواند بستری برای خواندن، آگاهی، تعالی و و رشد و در نتیجه کاهش آسیب های اجتماعی باشد؛ نگاه و انتخاب عمیق و دقیق این مسیر توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور که برخواسته است از فیوضات شخصیت امام رضا (ع) برای پیشبرد یک جامعه اسلامی متمدن است قابل تقدیر است و بی شک آثار معنوی شخصیت حضرت علی بن موسی (ع) را برجای خواهد گذاشت.
هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی می تواند بستر خوبی برای آموزش مبانی دینی و اسلامی -برای اقشار مختلف جامعه که مورد شبیخون فرهنگی و اعتقادی هستند- و در کنار آن رویدای مهم برای به کمال رساندن شاخص های توسعه کشور باشد و باید به این عمل نیک که برخواسته از کتاب و مطالعه است ارج گذاشت و برای باشکوه تر برگزار کردن آن کوشید چرا که مانع و دافع بروز مشکلات اجتماعی جامعه نیز خواهد شد.
در بخشی از صحبت های خود به ارزش مندی این جشنواره اشاره کرد و افزود: آموزش و باز تولید معنویت رضوی که برخواسته از تعالیم دینی است باعث کاهش آسیب های اجتماعی سطح جامعه به ویژه در نوجونان و جوانان می شود؛ بطور مثال در بحث خودکشی به عنوان یک آسیب در دنیای امروز معنویت می تواند در مسیر تصمیم به این اقدام ناپسند انسان را منصرف و در مسیر عقلانیت قرار دهد و یا پایبندی در مسایل خانواده و … به همین صورت.

محمد صادق کریمی در پایان ضمن دعوت از همه سازمان ها و مردم خوزستان از آمادگی اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان بر اجرای باشکوه هشتمین دوره کتابخوانی رضوی تاکید کرد