غلامرضا فروغی نیا: تقریبا یکساله شورا فرا رسیده است . حالا همه امیدوارند که شوراها بتوانند کارنامه خود را بسته و قبل از انتخابات هیات رئیسه بگویند که با بودجه شهرداری و اقدامات جناب شهردارشان به کدام هدف تعیین شده ،دست یافته اند؟
تجربه شوراهای قبلی نشان داده که «برخی» از اعضای شورا تقریبا چیزی از اعداد و ارقام شورا نمی دانسته اند ولی پس از اینکه وارد شورا شده اند نسبت به ارزش هایی مثل«میلیارد تومان»و یا «تغییرکاربری زمین»ویا «استخدام»ویا فشار برای «تقسیم پستهای کلیدی»ویا نزدیک شدن برخی مدیران ناکارآمد شهرداری و خوش رقصی وانتقال اخباربه آنها برای یافتن جایگاهی با ارزش وقوف یافته اند.حالا دیگر برخی از اعضای شورا کلیدواژه هائی در داخل شهرداری دارند که جناب شهردار به آنها جرات ندارد بگوید: پشت چشم تان ابروست!
پس از یکسال بایستی جناب شهردار هم از درآمدهایش بگوید و از هزینه هائی که داشته است.بگوید که جهت گیری بودجه اش عادلانه بوده و یا به محلات خاصی نظر داشته است.به توسعه امکانات عمومی مثل اتوبوسرانی و تاکسیرانی و مترو نظر داشته و یا پول را در جهت ویژه دیگری خرج نموده است.باید بگوید از زیرگذر ها و روگذرها که در حل معضل ترافیک اثرگذار بوده اند یاخیر؟
شهردار در خصوص نوسازی و بازسازی شهر و تغییر بافت فرسوده باید برنامه هائی که داشته را گزارش نماید.
شهردار باید از جذب سرمایه و از اعتماد عمومی به مشارکت در پروژه های خود بگوید.باید بگوید توانسته نظر بانکها را در همکاری جلب نماید؟یا بدنه شهرداری را آنچنان فساد «مالی و ارضی» در برگرفته که هیچ بانکی علاقه ای به مذاکره حتی با شهردار ندارند چه برسد به مشارکت و یا تضمین اوراق مشارکت!زیرا اطمینانی به برگشت اصل سرمایه ندارند چه برسد به بازدهی منطقی و سودآوری جذاب!
یقینا در چنین شرایطی وقتی نتوان سرمایه گذار داخلی را جذب نمود شعار جذب سرمایه گذار خارجی آنهم با شرایط فعلی کشور بیشتر یک «بنر تشریفاتی»است حتی اگر برای آن همایش هم گذاشت و تبلیغ نمود.
شهردار هر شهر و دیاری پس از یکسال باید از بودجه سال دیگر نیز سخن به میان آورد. از این حیث نیز می توان داوری نمود که شهردار در جذب منابع و تقسیم عادلانه آن توفیق خواهد داشت یا خیر؟آیا جذب منابع واقعی است و یا صرفا برای انگاشتن دورنمائی امیدوار کننده؟
در این میان برخی اقتصاددانان بر این باورند که بهترین درآمد،کاهش هزینه است و وقتی شهرداری در باتلاق بودجه جاری گیر افتاده باشد امید چندانی برای عمران نمی توان داشت .لذا طبیعی ترین نتیجه در آینده شهرداری: توقف پروژه های عام المنفعه مثل نوسازی ناوگان اتوبوسرانی،تاکسیرانی و مترو است.