به گزارش خوزپرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان غلامرضا شریعتی شامگاه جمعه ۲۲ تیر ماه در برنامه زنده تلوزیونی افق روشن از سیمای استانی خوزستان در خصوص طرح آبرسانی غدیر توضیح داد: طرح غدیر طرحی است که از سال ۱۳۸۷ شروع شده است و جسته و گریخته دنبال شده است و کارهای زیادی در آن انجام شده است اما در یک سال گذشته شتاب قابل توجهی داشته است و دلیل آن هم این بود که مشکلات اخیر را از قبل پیش بینی کرده بودیم و به همین جهت در اسفند ماه ۹۵ این موارد را خدمت رئیس جمهور در جریان سفر ایشان به استان توضیح دادم.

استاندار خوزستان افزود: ایشان نیز برای حل کل مسئله آب و فاضلاب خوزستان دستور دادند که اقدام و حل شود و متعاقب آن مصوبه ۱۵ فروردین ۹۶ در دولت برای خوزستان را داشتیم و سپس در اردیبهشت ماه سال گذشته توافقنامه ای بین دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، مهندس چیان وزیر وقت نیرو، سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به عنوان پیمانکار پروژه و بنده به امضا رسید و پس از آن از خردادماه ۹۶ این کار سرعت گرفت و کار بزرگ شامل ۹۵ کیلومتر به قطر دو متر با وجود معارض ها و تاسیسات در مسیر که موجب کندی کار میشد با سرعت اجرا شد.

شریعتی گفت: خوشبختانه توانستیم پیش از وعده داده شده ۱۵ تیرماه این کار را عملی کنیم و این خط لوله را پیش از این تاریخ مورد بهره‌برداری آزمایشی قرار دادیم.

استاندار خوزستان اضافه کرد: همیشه پروژه هایی در این سطح باید ابتدا بهره برداری آزمایشی شوند تا مشکلات و نقصان های احتمالی رفع شود و بعد از آن افتتاح رسمی شوند و ما تمام تلاشمان این است که دوره بهره‌برداری آزمایشی به حداقل زمان برسد.

شریعتی اظهار کرد: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خصوصا نمایندگان شهرستان های آبادان، خرمشهر و شادگان و همچنین نماینده شهرستان اندیمشک که به عنوان رئیس کمیسیون انرژی مجلس پیگیری های مجدانه ای در این زمینه داشتند، همچنین از مسئولان و دست اندرکاران قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، سازمان آب و برق خوزستان، شرکت های مشاور در این پروژه، حوزه معاونت آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان، شرکت های تابعه، شرکت آبرسانی غدیر و شرکت آب جنوب غرب که در این مسیر تلاش های شبانه روزی انجام میدهند صمیمانه سپاسگزاری میکنم.

استاندار خوزستان با اشاره به سایر اقدامات در دست انجام برای بهبود وضعیت آب شرب آبادان تصریح کرد: یک خط لوله هزار هم به سمت ایستگاه جمشید آباد باید می آمد که این خط لوله که طول آن ۱۵ کیلومتر است ده سال پیش شروع شد و ۱۳ کیلومتر از کار انجام شده است اما در ۲ کیلومتر انتهایی به دلیل موانع زیادی که داشته مانند کریدورهای نفت و تاسیسات دستگاه های اجرایی رها مانده بود.

شریعتی افزود: حتی دو پل روی بهمنشیر زده بودند که این خط لوله را از کنار آن رد کنند اما این خط لوله نتوانسته بود کارکرد اصلی خود را داشته باشد و در ۲۶ خردادماه جلسه ای در فرمانداری آبادان تشکیل شد و مسئولین مختلف از جمله آبفای استان، آب و برق استان و منطقه آزاد بودند و من همانجا دستور دادم که تمام دستگاه‌ها موظفند نهایت همکاری را بکنند که این خط لوله به اتمام برسد.

استاندار خوزستان ادامه داد: به گواه سازمان آب و برق اگر این خط لوله به اتمام برسد مشکلات زیادی در حوزه آبرسانی از آبادان حل خواهد شد و کار شروع شد و هماهنگ کردیم که هفته گذشته همزمان با بهره برداری آزمایشی از خط دوم آبرسانی غدیر تمام شود و اما یکسری مشکلات در خط لوله پیش آمد که لازم بود احتیاط بیشتری شود و برای حل این مسائل دستور دادم ۵۰۰ متر از خط لوله مجددا خارج شود و لوله جدید خریداری و دوباره نصب شود که خوشبختانه دیشب کار تمام شد و هم اکنون در حال انجام تست های فنی مربوطه هستند و امیدواریم این هفته به حول و قوه الهی وارد مدار شود و اگر این موضوع تحقق یابد آبرسانی به چوئبده، اروندکنار، مناطقی از آبادان از جمله جمشید آباد و ذوالفقاری و روستاهای مسیر آبرسانی خواهد شد.

شریعتی افزود: یک خط لوله ۶ کیلومتری هم به سمت شهید کشتکار هست که آب غدیر را به آنجا می‌رساند که این خط هم از همان ۲۶ خرداد دستور کار انجام شد و موانع آن رفع شده است و در ۵ جبهه کار در حال انجام است و امیدواریم آن هم تا پایان تیرماه به پایان برسد تا روستاهای مسیر آبرسانی شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: تعهد سازمان آب و برق خوزستان رساندن ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار مترمکعب آب به آبادان است و اگر این کار را انجام دهیم در کنار ۱۰ هزار متر مکعب از آب شیرین کن و پنج هزار متر مکعب از آب حیات کل نیاز ۱۵۰ هزار متر مکعبی آبادان تامین خواهد شد و تلاش می‌کنیم این کار را کنیم.

وی افزود: هم اکنون صد و ده تا صد و پانزده هزار متر مکعب از طرح غدیر آب آبادان را تامین می کنیم و تلاش می‌کنیم ظرف این هفته به ۱۳۵ هزار برسانیم تا تامین آب این شهر به صورت کامل حل شود و آب با ای پایینتری را بتوانیم به مردم عزیز آبادان مانند خرمشهر و سایر شهرستانها برسانیم.

شریعتی یادآور شد: انجام این ابر پروژه از توان سازمان آب و برق خوزستان به تنهایی خارج بود و تامین منابع عظیم برای این پروژه در این شرایط کشور از عهده این نهاد بر نمی آمد و مسوولان آب و برق خوزستان نیاز به یک حمایت فراتر از این نهاد داشتند که بتوان مسوولین کشور اقناع شوند و اعتبار این طرح تامین شود به طوری که اعتبار طرح از ۷۵ میلیارد تومان در سال ۹۵ به ۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسید.

استاندار خوزستان در پاسخ به سوالی در خصوص تدوین سند امنیت آب استان اعلام کرد: سند امنیت آب استان ابلاغ شده است؛ ۶ ماه به دستگاه‌های متولی زمان داده بودم که این کار را بکنند که با سه ماه تاخیر این کار انجام شد.

شریعتی در پاسخ به سوال در خصوص مشکلات آب کشاورزی یادآور شد: خشکسالی امسال شاید تا ۸۰ و یا حتی ۱۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده است و دلیل اصلی مشکلات مربوط به آب کشاورزی هم همین است به طوری که میزان آورد رودخانه کرخه که بهترین وضعیت را داشته است ۳۷ درصد میزان آورد رودخانه دز ۴۵ درصد آورد کارون ۶۵ درصد آورد رودخانه مارون ۸۴ درصد و آورد آب رودخانه زهره ۹۵ درصد نسبت به میانگین ۳۰ ساله کاهش دارد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: از همه بهره‌برداران حقیقی و حقوقی آب در بالادست رودخانه های دز و کارون صمیمانه خواهش می کنم نهایت همکاری را داشته باشند تا بتوانیم آب را به نخلستان های جنوب استان که جزو سرمایه های بزرگ خوزستان هستند و در معرض خطر جدی قرار دارند برسانیم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص افتتاح طرح فولادی اخیر در اصفهان تصریح کرد: آب کارخانه فولادی که اخیرا در اصفهان افتتاح شد از محل تصفیه زهاب و فاضلاب تامین می شود و این موضوع از طرف من در دولت پیگیری شده است.

شریعتی در خصوص تامین آب و برق پالایشگاه آبادان اظهار کرد: هیچگونه مشکلی در زمینه تامین آب و یا برق برای پالایشگاه آبادان داریم و هم اکنون هم ۶۴ مگاوات روزانه برق از پالایشگاه آبادان خریداری می‌کنیم یعنی نیروگاه پالایشگاه آبادان ۶۴ مگاوات برق به شبکه برق می فروشد و هم اکنون فاز دوم پالایشگاه آبادان در حال اجراست و ۱٫۳ میلیارد دلار تصویب شده است و در قالب فاینانس چین در حال اجراست و ۱٫۷ میلیارد دیگر هم باید در فاز بعدی انجام شود.

استاندار خوزستان در پاسخ به انتقاد مجری برنامه مبنی بر عدم دسترسی و پاسخگو نبودن برخی از مدیران استانی گفت: تاکید می کنم مدیران استان صادقانه پاسخ گوی سوالات تلویزیون و رسانه ها باشد چرا که اگر صادقانه با مردم مواجه شویم مردم همراهی خواهند داشت و در صورتی که خدای ناکرده خلاف رویه صداقت را داشته باشیم قطعا مردم خودشان آگاه هستند و مطالب ما را نخواهند پذیرفت.

شریعتی اشاره به همراهی مردم در زمینه صرفه جویی برق خاطرنشان کرد: از همراهی مردم در صرفه جویی برق صمیمانه تشکر میکنم و در زمینه صرفه جویی برق خوزستان رتبه اول در کشور را داشته است و به همین جهت به استان هیچ گونه خاموشی از سوی مرکز داده نشده است.

وی در خصوص عدم تبعیت برخی از دستگاه ها از مصوبات ستاد بحران برای تعطیلی گفت: برخی شرکت های صنعتی که در روزهای تعطیل فعال هستند بخش‌های عملیاتی آن فعال است اما بخش اداری تعطیل می‌شود و برخی از دستگاه‌ها هم مجوز گرفتند که شامل تعطیلی نشوند.

استاندار خوزستان در پایان در پاسخ به سوال در خصوص علت انتخاب پیمانکار خارجی برای پروژه آبرسانی شمال شرق استان توضیح داد: در خصوص انتخاب پیمانکار پروژه ها استانداری دخالتی ندارد و صرفا در حوزه گرفتن مصوبه ۱۵ فروردین سال گذشته و ابلاغ آن به دستگاهها برای اجرای پروژه ها استانداری نقش داشته است و در طرح آبرسانی شمال شرق استان سازمان آب و برق استان به عنوان کارفرما مناقصه برگزار کرد و طبق گزارشی که به من دادند ابتدا یک کنسرسیوم ایرانی-نروژی برنده شد اما متأسفانه طرف نروژی پای کار نیامد و سازمان آب و برق مجبور شد کار را به پیمانکار دوم که یک کنسرسیوم ایرانی- چینی واگذار کند.

کد: ۴۲۸۳۰