به گزارش خوزپرس از اهواز، غلامرضا جانباز عصر سه‌شنبه در نشست بررسی روند اجرای پروژه های در دست اقدام برای کاهش شوری آب شهرستان آبادان اظهار داشت: شرایط ما در کشور امسال به دلایل مختلف از جمله خشکسالی و تداوم آن سختی است و روز به روز و سال به سال با تغییر اقلیم شرایط ما نیز به لحاظ بارش و متوسط حرارت رو به افزایش، سخت تر خواهد شد لذا باید به سمت سازگاری با آن پیش رویم.

وی افزود: در یک ماه آینده به دلیل افزایش گرما و در متعاقب آن افزایش برداشت از آب کارون که توسط طرح های نیشکر، نشاکاری و شالیکاری در خوزستان انجام می شود، شرایط بدتر خواهد شد.

دغدغه دولت در مورد خوزستان جدی است

جانباز با تاکید بر اینکه دغدغه دولت در مورد خوزستان جدی است، اظهار کرد: مصوبه سال گذشته برای خوزستان در بحث آبرسانی بی نظیر بود که تاکنون مشابه آن را نداشته ایم؛ درحال حاضر در ۳۳۰ نقطه از استان خوزستان پروژه هایی در بخش آب و فاضلاب در حال اجراست که با تکمیل آنها بخشی از مشکلات حل می شود.

وی با بیان اینکه باید به طور جدی به موضوع بد مصرفی و یا عدم رعایت الگوی مصرف پرداخته شود، تصریح کرد: درخواست مردم را گوش کردم و شنیدن آنها بسیار سخت است؛ از سعه صدر مردم قدردانی می کنم. در این شرایط سخت اگر وحدت در تصمیم گیری نبود شاید شرایط به گونه ای دیگر رقم می خورد.

معاون وزیر نیرو گفت: شاید مردم بخواهند از کارهایی که باید وزارت نیرو در این باره انجام دهد، مطلع شوند، لذا باید گفت در آینده نزدیک حجم زیادی از آب با کیفیت در سامانه غدیر که شریک ندارد و در بالادست هیچ طرح و پروژه ای آبی از آن برداشت نمی کند، به این مناطق می رسد.

جانباز افزود: پیش از آمدن به این مناطق دو نفر از مهندسان سازمان متبوعه را به منطقه فرستادم که گزارش های ارسالی آنان جای امیدواری دارد. در تیرماه بخش عمده ای از آنچه در ذهن داریم عملی می شود و مردم آبادان اعم از شهری و روستایی حلاوت آن را می چشند و شاهد تغییر کیفی آب خواهند بود؛ البته این صحبت ها بدان معنا نیست که ما دیگر هیچ مشکلی نداریم.

جانباز اظهار کرد: با تکمیل خط دو هزار میلی متری و نصب آخرین پمپ ها در ام الدبس، پمپاژ آب را به طور مستقیم به آبادان خواهیم داشت؛ ضمن آنکه تکلیف دو دستگاه آب شیرین کن مصوب را نیز تعیین می کنیم. تمامی هزینه ها به طور ۱۰۰ درصد از سوی وزارت نیرو تخصیص می یابد و تنها باید مجری آن مشخص شود.

وی همچنین با قدردانی از سازمان آب و برق خوزستان در اجرای طرح غدیر تصریح کرد: تمامی کسانی که در مسیر اجرای طرح ها قرار دارند از نعمت آب شیرین بهره مند می شوند. با اجرای خط انتقال آب به تصفیه خانه شهید کشتکار آبادان علاوه بر تامین آب بخشی از مناطق شهری از آب غدیر، ۴۰ هزار روستایی نیز از آن بهره مندی می شوند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همزمان با آب شیرینی که از طرح غدیر وارد شبکه توزیع آب آبادان می شود اختلافی که در مناطق شهری در بحث آب وجود دارد با تکمیل شبکه برطرف می شود.

جانباز افزود: هر چه برداشت آب از کارون کمتر شود مشکلاتی همچون طعم و بوی آب نیز برطرف می شود. شش ماه پیش تصمیم گرفتیم تا بقیه نیاز منطقه به آب را از طریق آب شیرین کن ها تامین کنیم.

آمادگی برای افزایش تانکرهای آبرسان وجود دارد

وی خطاب به فرماندار آبادان اظهار کرد: در موضوع تانکرهای آبرسانی هر تعداد که نیاز است اعلام شود تا از استان های همجوار تامین و به این منطقه اعزام شوند؛ آبادان و خرمشهر در دل همه مردم ایران جا دارند و همگان از دل و جان برای کمک به این شهرها ورود می کنند.

وی تصریح کرد: با اجرای این طرح، بخش عمده ای از مشکل شوری آب حل می شود. سد خاکی که بر روی رودخانه کارون در مقطع مارد احداث شده در کاهش شوری آب رودخانه کمک می کند.

معاون وزیر نیرو گفت: شاید با انجام اقدامات یاد شده بتوانیم مشکل بخشی از آب شرب را حل کنیم اما در پائین دست رودخانه بهمنشیر هنوز مشکل خواهیم داشت؛ به طور حتم در گزارش قابل ارائه خود به وزیر نیرو موضوعات مطرح شده مسئولان شهری آبادان اعم از امام جمعه و نماینده مجلس و فرمانداری در زمینه ضرورت ساماندهی طرح های آب در بالادست رودخانه، شوری آب، توجه به تامین آب مورد نیاز کشاورزی و دامداری منطقه و دیگر موارد اشاره خاص خواهد شد.

جانباز با بیان اینکه در حال حاضر هیچ پروژه به زمین مانده ای نداریم، افزود: با اتمام پروژه های در دست اجرا بخشی از نیاز دیرینه و درخواست به حق مردم حل می شود؛ امسال ۱۳۸ درصد اعتبار به طرح های آبرسان استان خوزستان اختصاص دادیم که به زودی و پس از تدوین آئین نامه اجرایی آن، ابلاغ می شود. موضوع نگرانی از تاخیر از اجرای سدهای بالادست و پائین دست بهمنشیر در جلسات تهران به بحث گذاشته می شود.

ادعایی بر حل بحران آب وجود ندارد

وی با تاکید بر اینکه ادعایی بر حل بحران وجود ندارد، اظهار کرد: در تامین آب مشکلی نیست اما برای آنکه جمع زیادی بتوانند از آن بهره مند شوند، باید کار زیادی انجام شود؛ اواسط تیرماه بخش عمده ای از کار به اتمام می رسد.

جانباز با تاکید بر مشکل دار بودن شبکه آبرسانی درون شهری آبادان تصریح کرد: اگر آب بیشتری نیز به این سو روانه شود باز هم به دلیل وجود مشکل در شبکه شهری دچار مشکل می شویم. باید به سمت افزایش سطح رضایتمندی مردم پیش برویم و اگر چنین شد یعنی به وظایف خود به خوبی عمل کرده ایم و اگر چنین نشد باید علل و عوامل آن بررسی و رفع شود.

معاون وزیر نیرو یادآور شد: پس از اتمام پروژه آبرسانی غدیر و سایر پروژه های در دست اقدام، باید به سمت اضلاح شبکه آب شهری آبادان پیش برویم؛ با این کار پایداری آب شرب بیشتر خواهد شد.