به گزارش خوزپرس به نقل از مهر، محمود حجتی در همایش مقابله با بیابان زایی که ظهر امروز در سالن گیت بوستان اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ۲۲ میلیون هکتار بیابان در کشور وجود دارد و حدود ۹۵ میلیون هکتار از اراضی نیز در معرض بیابانی شدن هستند.

وی با بیان اینکه باید با اقدامات صحیح مانع گسترش بیابان در کشور شد، از اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار برای مقابله با بیابان زایی خبر داد و افزود: تعادل بخشی در سفره های آب زیر زمینی، حفظ خاک، تقویت پوشش گیاهی و مقابله با ریزگردها در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

حجتی با بیان اینکه همواره نسبت به خاک کم محلی شده است، تجدیدناپذیر بودن آن را متذکر شد و بیان کرد: عنصر آب قابل تجدید است اما خاک امکان تجدید شدن را ندارد از این رو باید در حفظ آن بیشتر تلاش کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در کانون های ریزگردهای خوزستان موفق است، گفت: خوشبختانه شاهد رویش خوبی در این مناطق هستیم و درحال حاضر کاشت نهال یکی از بهترین اقداماتی است که می توانیم انجام دهیم و اگر کسی نسخه اثربخش بهتری در دست دارد حاضر به بررسی آن هستیم.

حجتی ادامه داد: مشکلاتی که در عرصه های وسیع وجود دارد، جز با حضور و مشارکت مردم و انجمن های مردم نهاد قابل حل نیستند.

 وی بیان کرد: در طول پنج سال گذشته شاهد افزایش ۲۵ درصدی محصولات کشاورزی بودیم که این بیانگر بهره وری بیشتر در شرایط کم آبی است.