به گزارش خوزپرس از اهواز؛ در این نشست، گزارشی از محیط کسب و کار و همچنین گزارش عملکرد شورای گفت و گو که شامل بررسی مصوبات اجرا نشده سال ۹۶ بوده، ارائه شد.
گزارش ارائه شده، رتبه جهانی ایران در فضای کسب و کار بر اساس اعلامیه بانک جهانی را اعلام کرد که بر اساس آن، رتبه جهانی ایران در شاخص سهولت کسب و کار از ۱۵۲ در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۱۲۴ در سال جاری بهبود پیدا کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان خوزستان در این نشست با اشاره به گزارش انجام شده، عنوان کرد: این گزارش براساس طرح پایش ملی محیط کسب و کار استانهای کشور تهیه شده است که در آن به تفکیک چهار فصل سال ۹۶ وضعیت کسب و کار استان در زمینه های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شهلا عموری افزود: بانک جهانی در گزارش خود، ۱۹۰ کشور را بر اساس امتیاز آنها در شاخص دولت کسب و کار در سال ۲۰۱۸ رتبه بندی کرد، با وجود بهبود نسبی امتیاز ایران در شاخص سهولت کسب و کار در سال ۲۰۱۸، ایران پایین تر از کشورهایی مثل امارات، ترکیه و بحرین قرار گرفت و به دلیل فعالیت بیشتر سایر کشورها، رتبه جهانی ایران با افت ۴ پله ای مواجه شد، با این حال ایران در چهار زیر شاخص، شروع کسب و کار، شرایط کنونی مجوز ساخت، اخذ اعتبار و تجارت برون مرزی توانسته رتبه جهانی خود را نسبت به گذشته بهبود ببخشد اما در بخش های دیگر با افت رتبه جهانی مواجه است.

عموری اظهار کرد : مطابق با ماده ۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، اتاق ها موظف هستند به منظور اطلاع از وضعیت سیاستگذاران از وضعیت محیط کسب و کار در کشور شاخص های ملی محیط کسب و کار در ایران را تدوین و به طور سالانه و فصلی حسب مورد به تفکیک استان ها و بخش ها و فعالیت های اقتصادی اعلام نمایند به دلیل همین محدودیت، مرکز عمران اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، محققین، اتاق‌های اصناف و تعاون اقدام به برنامه‌ریزی برای جمع آوری اطلاعات و محاسبه شاخص ملی محیط کسب و کار ایران بر اساس مولفه عمرانی و پیمایشی کرده که این مولفه‌ها از نتایج اجرای طرح مطالعاتی در همین خصوص ارائه می‌شود.

دبیر شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی استان خوزستان ادامه داد: هدف کلی از اجرای این طرح، شناخت وضعیت جاری محیط کسب و کار در ایران به صورت فصلی و سالانه خاص سیاستگذاران برای اتخاذ سیاست ها و راهکارهای مناسب برای بهبود محیط کسب و کار و اجرای آن است.
رئیس اتاق بازرگانی اهواز ضمن اشاره به نتایج آماری حاصل از طرح پایش محیط کسب و کار استانهای کشور در فصلهای بهار، تابستان، پاییز و زمستان ۹۶ گفت: در فصل بهار سال گذشته استانهای سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و خوزستان دارای بدترین وضعیت کسب و کار بوده‌ و استانهای فارس، گیلان و خراسان رضوی به ترتیب بهترین محیط کسب و کار را داشته‌اند.

وی افزود: البته براساس این گزارش استان خوزستان با نمره ۶/۰۶ از حد نصاب ۱۰ و با درجه تغییرات ۰/۱۶ درصد نسبت به دوره قبلی آن یعنی زمستان سال ۹۵ از اوضاع به مراتب نامناسب تری برخوردار شده است.

عموری بیان کرد: براساس این گزارش در فصل تابستان استانهای گیلان، فارس و مرکزی دارای مناسب ترین محیط کسب و کار و خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و لرستان بدترین وضعیت را داشته‌اند. در این گزارش وضعیت کسب و کار استان خوزستان با اخذ نمره ۵/۵۲ از ۱۰ نمره با درجه تغییرات منفی ۸/۹ صدم نسبت به دوره قبلی یعنی بهار ۹۶ از اوضاع مناسب تری برخوردار شده است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: طی این گزارش، استانهای خراسان جنوبی، گیلان و مازندران در فصل پاییز ۹۶ دارای مساعد ترین و کرمانشاه، خراسان شمالی و ایلام نیز بدترین اوضاع محیط کسب و کار کشور را داشته‌اند و در این گزارش استان خوزستان با نمره ۵/۶۸ از ۱۰ و نیز درجه تغییرات ۲/۸۹ درصد نسبت به دوره قبلی یعنی تابستان ۹۶ از اوضاع نامناسب تری برخوردار شده است.

وی در ادامه میزان بهبود فضای کسب و کار خوزستان را در فصل زمستان ۵/۶۹ از ۱۰ نمره دانست و افزود: خوزستان در این دوره نیز با داشتن درجه تغییرات ۰/۱۷ درصدی نسبت به دوره قبلی یعنی پاییز ۹۶ از اوضاع خوبی برخوردار نبوده است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان خوزستان در یک مقایسه در شاخص ملی و استانی چهار فصل سال ۱۳۹۶ ، عنوان کرد: نتایج محیط کسب و کار استان خوزستان در زمستان ۹۶ ، ۵ و ۶۱ صدم ، در پاییز نسبت به شاخص ملی ۵.۶۸ در تابستان ۵.۵۲ و در بهار هم وضعیت مناسبی نسبت به شاخص ملی ندارد.
وی در زمینه میانگین وضعیت شاخص محیط کسب و کار استان خوزستان در سال ۹۶ براساس بخشهای اقتصادی چون خدمات، صنعت و کشاورزی گفت: در فصل بهار بخش کشاورزی، در فصل تابستان بخش خدمات، در فصل پاییز بخش خدمات و در فصل زمستان نیز بخش صنعت دارای مساعد ترین محیط کسب و کار در استان خوزستان بوده‌اند.

عموری عنوان کرد: در سال ۹۶ براساس میانگین چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان بهترین وضعیت محیط کسب و کار در استان خوزستان با عدد ۵/۴۶ مربوط به بخش خدمات است و بخشهای صنعت با ۵/۶۱ و کشاورزی با ۵/۷۸ هم به ترتیب در رتبه‌ های دوم و سوم قرار دارند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز در مورد وضعیت کسب و کار استان خوزستان در سال ۹۶ براساس فعالیت در برخی از رشته های اقتصادی گفت: در سال گذشته فعالیت اقتصادی در زمینه هنر و سرگرمی و تفریح، استخراج معادن و ساختمان به ترتیب دارای بدترین وضعیت بوده و فعالیتهای املاک و مستغلات، آموزش، عمده فروشی و خرده فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری نیز به ترتیب دارای بهترین وضعیت بوده‌اند.

وی در پایان اظهار کرد: فعالان اقتصادی استان خوزستان سال گذشته در زمینه شاخص محیط کسب و کار به تفکیک مولفه‌ های پیمایشی به ترتیب دارای بهترین وضعیت در زمینه دسترسی به سوخت، برق و ارتباطات بوده‌ و از لحاظ دشواری تامین مالی از بانکها، بی ثباتی و غیر قابل پیش بینی بودن قیمت ها، موانع اداری کسب و کار، رویه های غیر منصفانه و ناعادلانه ممیزی ها در دریافت مالیات، بی ثباتی سیاست ها، مقررات و رویه های اجرایی ناظر به کسب و کار و همچنین رویه های سخت گیرانه در ادارات کار و بیمه برای مدیریت نیروی انسانی هم شاهد بیشترین مشکلات و موانع بوده‌اند.

بر اساس این گزارشدر دستور کار دوم جلسه تمام مصوبات سال ۹۶ جلسه شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی استان که اجرا نشده بود با حضور دستگاه های اجرایی استان و بخش خصوصی مجددا در حضور استاندار بررسی شد
و دستگاه هایی که مصوبات خود را اجرا نکردند ، تذکر جدی از استاندار خوزستان دریافت کردند و مقرر شد که با یک برنامه زمان بندی برای اجرای مصوبات محول شده، اقدام کنند و دبیرخانه شورا و حوزه معاونت اقتصادی هم مسئول پیگیری آن شدند.
بر اساس این گزارش شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان و اداره آب و فاضلاب اهواز دو‌ دستگاه اجرایی بودند که بیشتر حجم مصوبه انجام نشده را داشتند که مقرر شد در بازه زمانی محدود مصوبات اجرایی و گزارش انجام آن به دبیرخانه شورای گفت و گوی استان ابلاغ شود.