به گزارش خوزپرس از اهواز، سعید رسولی پنج شنبه در جلسه طرح توسعه عمران پیرامون ایستگاه های حمل و نقل ریلی اهواز و سایر شهرهای استان با اشاره به اینکه مصرف سوخت از طریق جابجایی خطوط ریلی هفت برابر به صرفه تر است تصریح کرد: سالانه ۱۶ هزار نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند در حالی که تلفات جاده ای راه آهن در یک سال کمتر از انگشتان یک دست است.
وی با تاکید بر لزوم افزایش سهم راه آهن در تردد بخش های حومه ای گفت: طبق هدف گذاری ها در سال ۹۷ باید ۲۲ میلیون مسافر جابجا شود که بخش عمده ای از آن به ترددهای حومه ای اختصاص خواهد داشت.
رسولی در بخشی دیگر درخصوص پروژه اتصال راه آهن اهواز به اصفهان گفت: بخاطر وجود بندی مبنی بر لزوم اجرای این پروژه از طریق مشارکت، در برنامه بودجه سال های گذشته با اشکالاتی مواجه بودیم اما با اصلاح آن و جایگزین شدن فاینانس این مساله حل شد.
عضو هیات مدیره راه آهن کشور ادامه داد: یکی دیگر از موانع، لزوم سهم ۱۵ درصدی دولت در پروژه هایی است که باید از طریق فاینانس انجام شود اما تامین اعتبار در پروژه های کلان بسیار سخت است از همین رو مقام معظم رهبری اذن برداشت سهم ۱۵ درصدی دولت از صندوق توسعه ملی برای پروژه های راه آهن را صادر کردند.
وی درخصوص اتصال راه آهن سربندر _خرمشهر نیز گفت:با اجرای این پروژه اتصال مسیر شلمچه _بصره سرعت پیدا می کند و امیدواریم این مسیر ترانزیتی دوباره احیا شود.
رسولی درخصوص لزوم راه اندازی مجموعه TOD (توسعه حمل و نقل محور) اظهار داشت: چند شهر کشور برای راه اندازی خطوط TOD در اولویت هستند و در راس آنها شهر اهواز قرار دارد.

**برای افزایش سهم خوزستان از ارزش افزوده تلاش می کنیم
استاندار خوزستان نیز با تاکید بر لزوم همکاری تمام دستگاه ها برای توسعه خطوط ریلی در استان اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا ارزش افزوده بیشتری وارد استان خوزستان شود.
غلامرضا شریعتی با اشاره به لزوم جذب سرمایه گذار برای اجرای پروژه های استان از جمله خطوط ریلی افزود: یکی دیگر از اقدامات خوبی که قرار است در شهر اهواز رخ دهد ایجاد ریل باس بین شهرستان اهواز و کارون است.
وی یادآور شد: همچنین خط ریلی مسجد سلیمان- شوشتر نیز باید سریعتر تکمیل شود زیرا با افتتاح پتروشیمی مسجد سلیمان روزانه سه هزار و ۵۰۰ تن گرانول اوره تولید می شود. برای حمل این حجم بار از طریق جاده باید ۱۷۰ تریلر هر روز در جاده تردد کند که خطرات بسیاری دارد.
**آماده همکاری با راه آهن هستیم
شهردار اهواز نیز در این جلسه گفت: در پیش نویس طرح توسعه عمران پیرامون ایستگاه های حمل و نقل ریلی اهواز مطرح شده که شهرداری عوارض دریافت نکند اما طبق قانون شهرداری اجازه چنین کاری ندارد. قطعا طرح توسعه ایستگاه مرکزی اهواز مزیت هایی برای شهر دارد اما نباید فراموش کرد که وجود خطوط ریلی هزینه های بسیاری را نیز بر شهر تحمیل کرده است.
منصور کتانباف ادامه داد: به دلیل عبور خطوط ریلی از نقاط مختلف شهر نیاز به احداث روگذر و زیرگذرهای بسیاری وجود دارد. طبق برآوردها در سه سال آینده سه هزار میلیارد ریال برای ساخت پل و زیرگذر در محل تقاطع با خطوط ریلی نیاز داریم.
وی افزود: شهرداری آمادگی هرگونه همکاری برای اجرای این طرح را دارد از همین رو تلاش می شود تا حداقل عوارض را از این پروژه اخذ کند. ۳۴درصد جمعیت استان در شهر اهواز ساکن هستند و روزانه تعداد بالایی از ساکنان شهرها و روستاهای اطراف برای رفع نیازهای خود به مرکز استان مراجعه می کنند.