به گزارش خوزپرس، شامگاه گذشته و پس از کش و قوس های فراوان وعده شوم ترامپ ( رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا) مبنی بر حمله نظامی به سوریه عملیاتی شد و بیش از ۱۰۰ موشک به مناطق مختلف این کشور شلیک شد، حمله ای که بیش از گذشته ابهامات گسترده ای را در باب چرایی این اقدام خصمانه، بر منظر قضاوت مردم جهان ایجاد کرد.
این که برخی از مقامات دولت های غربی سعی بر تبیین این گفتمان دارند که حمله اخیر نظامی آمریکا به سوریه محدود بوده و اصولا این حمله محدود نظامی چه هدف و دست آوردی را به دنبال دارد، محل بحث نگارنده این مطلب نیست و صاحب نظران حوزه نظامی و سیاست بین الملل باید به آن پاسخ دهند، ولی پاسخ به این ابهام مهم و بزرگ ضروری است که این حمله محدود و مشخص در جهت کسب منافع کدام کشورها طراحی و به اجرا رسیده و اصولا نتیجه آن برای مردم سوریه و کشورهای پیرامون آن چیست؟
ترامپ بیش از حمله هوایی محدود به سوریه از تلاش برای حفظ جان مردم سوریه و حفاظت از ارزش های انسانی سخن می گوید گفتاری که تناقض آن از سخن تا عمل مشهود و معین است، ترامپ از جان مردم سوریه سخن می گوید ولی با حمله نظامی خود بیش از داعش و تکفیری ها جان و مال مردم سوریه را تهدید می کند، ترامپ با حمله نظامی خود از تضعیف دولت مستقر و قانونی سوریه حمایت و زمینه را برای آفت و رشد خطر بزرگ جهان که امروز در معنای داعش و گروه های تکفیری، تجلی شده است را فراهم می کند، سیاستی که دروغ و خیال پردازی زشت و سیاه آنان در توجیه اقدامات غیر بشری آنان را بر ملا می سازد.
نکته قابل توجه دیگر در حمله نظامی ترامپ و دولت های غربی به سوریه، اجرای سیاست های یک بام و دو هوا در کشورهای مختلف جهان و سو استفاده از ابزار حقوق بشر برای کسب منافع نامشروع توسط کشورهای غربی و متحد خاورمیانه ای آنان است، آمریکا و اسرائیل و متحدان آن ها از یک سو خود را مدعی جان و مال کودکان و زنان سوری می دانند ولی حتی یک بار حاضر به بیان تلاش های خود برای شکست داعش و خروج آن ها از مرزهای مقاومت نشده اند، مگر آمریکا و اسرائیل و متحدان آن ها در سال های اخیر جز تلاش برای مسلح کردن گروه های مخالف دولت و مقابله با مردم سوریه، دست آوردی داشته اند که حال با شکست داعش و احراض نور پیروزی در آسمان مقاومت به دنبال مصادره آن به نفع مطلوب خود هستند، براستی اگر ادعای آن ها در این عرصه صحت دارد چرا و چگونه در برابر جنایت ها و سندها و ادله مستند مبنی بر حمایت برخی شخصیت ها و کشورهای حوزه خلیح فارس و غربی از داعش و گروه های تکفیری، راهی جز سکوت سیاه، پیشه نکردند؟ آیا ادعای حفاظت از جان مردم مسلمان سوریه و دیگر کشورهای جهان توسط آمریکا و اسرائیل و دیگر کشورهای متحد آن ها صحیح و مبنی بر واقعیت است؟
آمریکا و اسرائیل و متحدان آن ها بارها فریاد حمایت از مردم سوریه را سر داده اند ولی گذشته و پیشینیه خود را فراموش کرده اند، نگارنده مطلب خود را فرزند شهر یک هزار شهید اندیمشک می داند و از رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا می پرسد، شما بمباران شیمایی شهرهای مختلف ایران اسلامی در حمله وحشیانه صدام را به یاد دارید؟ شما از چهار آذر ۱۳۶۵ و به خون غلطیدن مردم اندیمشک خبر دارید؟ سکوت شما به چه معناست؟ آیا خون با خون تفاوت دارد؟ آیا سوریه امروز، ایرانی نیست که شما در گذشته و آینده سعی بر تضعیف و تخریب آن دارید؟ آیا مردم اندیمشک و دیگر شهرهای ایران اسلامی جنایت های شما و جای خالی فرزندان خود را از یاد می برند؟ آقای ترامپ اهداف انسانی و حقوق بشری شما تنها در جهت منافع و اهداف شوم شما، بر منظر رسانه ای جهان، متبلور می شود؟
آقای ترامپ، رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا، امروز کودکان و زنان مظلوم و بی دفاع بحرین، یمن، فلسطین و عراق در خون بی تدبیری و زیاده خواهی و جنایت های شما و متحدان شما، به حصر کشیده شده اند، حال چرا یک بار برای حفاظت از جان مردم این کشورها حاضر شده اید چند موشک حواله آن ها کنید یا حداقل از ابزار سازمان ملل و حقوق بشر، به حق استفاده کنید؟ اقای ترامپ سخنان و ادعای شما تحفه ای بی بها است که نه مردم ایران و نه دیگر کشورهای مسلمان، خریدار آن هستند، صدام و طالبان و داعش سندهای حفاظت و حمایت شما و متحدان شما از ارزش های انسانی هستند و تاریخ هیچ گاه آن ها را یاد نمی برد و تا خون و رشادت های رزمندگان مدافع حرم و سرو قامتان هست سال دفاع مقدس در منظر جوانان این دیار، جاری است ، این تحفه بی بهای شما تنها با ارز و ریال دولت های ناپخته و بی تجربه برخی کشورهای خوزه خلیج فارس آن هم به قیمت خون در شیشه ریخته شده مردم بی دفاع این کشورها، قابل خرید و فروش است…
یادداشت محمد امین جمشیدی