به گزارش خوزپرس به نقل از از وزارت آموزش و پرورش، اسفندیار چهاربند اظهار کرد: دفترچه آزمون استخدامی آموزش وپرورش آماده توزیع است اما به دلیل هماهنگی هایی که باید با دیگر دستگاه‌ها و سازمان امور اداری و استخدامی صورت گیرد، تا پایان فروردین این دفترچه منتشر خواهد شد.
وی ادامه داد:‌ آزمون‌های استخدامی خاص یک دستگاه نیست، بلکه متقاضیان سایر دستگاه‌ها نیز در بخش عمومی این آزمون شرکت می‌کنند؛ ضمن اینکه بین ۱۵ تا ۲۰ روز مهلت برای ثبت‌نام متقاضیان داده می‌شود و بعد از انجام آزمون، دو برابر ظرفیت مورد نظر اعلام شده و پس از آن مراحل دیگر این آزمون استخدامی انجام می‌شود.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش، مشاغل آموزگاری، دبیری، هنرآموز، استادکار و مربی دانش‌آموزان استثنایی را از جمله رشته های مورد نیاز برای جذب نیرو در این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: ۶۳ رشته تحصیلی مشمول این آزمون استخدامی هستند.
وی با اشاره به جزئیات شرایط جذب نیرو در آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری و شرایط سنی و عمومی افراد، جذب نیرو صورت می‌گیرد؛ ضمن اینکه شرط سنی برای داوطلبان با مدرک دکتری ۴۵ سال، کارشناسی ارشد ۴۰ سال و کارشناسی ۳۰ سال بوده و برای دارندگان مدرک کاردانی رشته استادکاری نیز شرط سنی ۲۵ سال در نظر گرفته شده است.
چهاربند اضافه کرد: همچنین شرایط اختصاصی نیز وجود دارد که متناسب با هر رشته لحاظ می شود و شامل مصاحبه‌ها و معاینات پزشکی است که در نهایت گزینش انجام می‌شود.
وی ادامه داد: به تناسب شرایط هر استان دامنه ‌پذیرش داوطلبان تعیین شده است به این ترتیب که در هر دامنه پذیرشی، چند شهرستان و منطقه وجود دارد و فرد باید شغلی را انتخاب کند که در همان دامنه پذیرش است ضمن اینکه فرد باید یک محل خدمت را در یک شهرستان و منطقه انتخاب کند.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در استان‌ها پذیرش به صورت بومی و غیربومی انجام می‌شود، گفت: در استان‌های کم برخوردار از جمله کردستان و آذربایجان غربی ضریب نمره آزمون یک چهارم تعیین شده؛ ضمن اینکه استان‌های برخوردار دو گروه هستند؛ به این شکل که یا در دامنه پذیرش استان قرار دارند که با ضریب یک دوم اعمال می شود و اگر خارج از استان باشند، ضریب یک خواهد بود.
وی با بیان اینکه نتایج ۱۰ روز پس از برگزاری آزمون اعلام می‌شود در خصوص جزئیات سهمیه گروه‌های مختلف در آزمون استخدامیآموزش و پرورش نیز گفت: ۲۵ درصد جذب نیرو مربوط به ایثارگران، ۵ درصد مربوط به رزمندگان با حداقل ۶ ماه سابقه حضور در مناطق عملیاتی و ۳ درصد نیز سهمیه مربوط به معلولان است.
چهاربند درباره جزئیات مواد امتحانی آزمون استخدامی یادآور شد: آزمون عمومی شامل دروس ادبیات، معارف، زبان انگلیسی، دانش ‌اجتماعی، ریاضی و آمار مقدماتی و آزمون هوش است.
وی تصریح کرد: پس از آزمون عمومی یک آزمون تخصصی برگزار می‌شود و بر اساس آن، در نهایت دو برابر ظرفیت افراد معرفی می‌شوند و از این مرحله به بعد هر دستگاهی بر اساس شرایط خاص خود، مصاحبه تخصصی داشته و معاینات پزشکی بر اساس نوع مشاغل درخواستی انجام خواهد شد.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص کمبود نیرو در این وزارتخانه خاطرنشان کرد: جبران کمبودنیرو فقط از طریق استخدام انجام نمی‌شود، بلکه از نیروهای حق‌التدریس شاغل و روش خرید خدمات نیز صورت می گیرد.