به گزارش خوزپرس از اهواز؛ غلامرضا شریعتی روز یکشنبه در جلسه بررسی وضعیت صنعت برق خوزستان و آمادگی برای تابستان ۹۷ در استانداری اظهارکرد: اگرچه کاهش ساعت کاری ادارات می تواند در کاهش برق موثر باشد، اما نمی توان انتظار زیادی از این بخش داشت زیرا این کاهش ساعت ادارات در تابستان پارسال تنها حدود ۲۰۰ مگاوات انرژی را کاهش داد.
وی با اشاره به ضرورت توجه ویژه به خوزستان در حوزه برق گفت: قسمت عمده برق استان خوزستان از نیروگاه های برق آبی تولید می شود که میزان حداکثری آن سه هزار و ۲۰۰ مگاوات است این درحالی است که کل نیاز خوزستان به برق چهار هزار و ۷۰۰ مگاوات است.
وی افزود: با توجه به کمبود یک هزار و ۵۰۰ مگاواتی برق در خوزستان پیشنهاد شده که یا خوزستان تنها نیاز همین استان را در بحث برق رفع کند تا با بحران روبه رو نشود؛ یا از شبکه سراسری به این استان برق تخصیص یابد که هم اکنون محدودیت هایی وجود دارد.
استاندار خوزستان ادامه داد: پیشنهاد سوم این است که نیروگاه های پرتابل و قابل انتقال(۲۵ مگاواتی) به ویژه در شمال خوزستان که وضعیت ناپایداری دارند تخصیص یابد تا بتوانیم مشکل را مدیریت کنیم.
وی یادآور شد: در صورت بروز محدودیت در تابستان ۹۷ و نیاز به اعمال خاموشی، به وزارت خانه پیشنهاد شده خاموشی ها در استان هایی اعمال شود که قطعی برق در آنها مشکلی ایجاد نمی کند که امید است عملی شود.
شریعتی با اشاره به تخصیص ۵۰ میلیون دلار به حوزه برق خوزستان گفت: تنها ۴۰ درصد این اعتبار مصوبه دولت است بنابراین انتظار داریم از اسناد، اوراق مشارکت و مصکوک نیز تامین بودجه شود تا امکان تامین تمام اعتبار و پیشبرد برنامه ها وجود داشته باشد.
استاندار خوزستان افزایش نیروگاه های سیکل ترکیبی و حرارتی در استان ها را یکی از راهکارها برای جلوگیری از بروز بحران بیان کرد و افزود: در این زمینه در دهه اخیر تنها ۲ نیروگاه سیکل ترکیبی در بهبهان و ماهشهر ایجاد شده که با توجه به نیاز خوزستان بسیار ناچیز است.
وی با بیان اینکه برنامه بسیاری از نیروگاه های خوزستان هنوز عملیاتی و اجرایی نشده اند، گفت: هم اکنون گام هفت و هشت نیروگاه رامین تعیین تکلیف نشده و بلاک ۲ نیروگاه بهبهان نیز تعیین قیمت نشده اند.
شریعتی ادامه داد: بخش بخار نیروگاه ماهشهر متوقف شده؛ نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس اف اندیمشک هم پیشرفتی نداشته، نیروگاه دزفول نیز در بحث معارضان و نیز منابع طبیعی با مشکل روبه رو بوده، نیروگاه حمیدیه هم مشکل گاز داشته و نیروگاه امیدیه هم بدون پیشرفت باقی مانده است.