به گزارش خوزپرس به نقل از  روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوزستان، علیرضا خلیلی نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه  اظهار کرد: با پیگیری سه نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، مبلغ یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار خارج از اعتبارات سالانه دولت به امور آب و فاضلاب آبادان تعلق گرفت که با این میزان اعتبار تا حدود زیادی می توانیم مشکلات مربوط به شبکه فاضلاب شهری را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح های آب و فاضلاب شهری آبادان در ۶ سال گذشته بدلیل عدم اختصاص بودجه،  نیمه کاره مانده، تاکید کرد:  اعتبار اختصاص یافته برای سه سال است.

خلیلی نیا گفت: کل شبکه فاضلاب آبادان پیش از آغاز جنگ تحمیلی ۱۴۵کیلومتر شبکه شرکتی و ۱۴۵ کیلومتر شبکه شهری بود که از سال ۷۰ تا ۹۲ با اجرای پروژه های فاضلاب ۴۳۳ کیلومتر به شبکه فاضلاب شهری افزوده شد است.
مدیر اداره آبفا شهرستان آبادان در ادامه اظهار داشت: هم اکنون ۷۳۳ کیلومتر فاضلاب شبکه شهری در آبادان وجود دارد که برای تکمیل این شبکه نیاز به احداث ۴۵۰ کیلومتر جدید است ضمن اینکه ۱۴۵ کیلومتر شبکه فاضلاب شرکتی نیز نیاز به اصلاح و تعمیر دارد.

خلیلی نیا اعتبار  مورد نیاز برای اصلاح و توسعه شبکه فاضلاب در آبادان را ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال نیاز اعلام کرد.
وی افزود: از آذر امسال لوله گذاری فاز یک تا چهار مناطق امیر آباد، بخشی از فیه، بخشی از ذوالفقاری، تکمیل شبکه فاضلاب کوی شطیط، علوانیه، سلیج غربی و شرقی با اعتبار ۲۳۰ میلیارد ریال از طریق اوراق خزانه آغاز شد که پیش بینی می شود تا ۲ سال آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی اظهار کرد:احداث شبکه فاضلاب نقاط پراکنده آبادان که پروژه های آنها تکمیل شده بود ولی نیاز به توسعه داشتند مانند مناطق طیب، بهمن، محدود ۴۰ متری تا نخلستان ذولفقاری، برخی از نقاط احمد آباد و آبادان مرکزی با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال آغاز و در ۲ سال آینده به بهره برداری می رسد.

مدیر اداره آبفا آبادان  گفت: پروژه توسعه شبکه فاضلاب شهری در مناطق لاله یک تا خیابان فلسطین کوی فیه، کوی کارگر شرقی، بهار ۸۰ تا ایستگاه ۱۲ با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال در مرحله اسنادی است که پس از انتخاب پیمانکار پیش از پایان سال وارد فاز اجرایی می شود.

خلیلی نیا افزود:در مناطق بهار ۸۰ تا ایستگاه ۱۲ مشکل تملک زمین داریم که شهرداری و سازمان منطقه آزاد اروند باید با رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهد تا پروژه توسعه شبکه فاضلاب شهری در این مناطق اجرایی شود.
وی افزود: ترمیم و اصلاح خط دو تصفیه خانه فاضلاب در منطقه رمیله با اعتبار ۲۷۰ میلیارد ریال نیز آغاز شده که در مدت زمان ۳۶ ماه تکمیل می شود.

مدیر امور آب و فاضلاب آبادان گفت: پیمانکار پروژه تصحیح تکمیل خطوط آبرسانی در ذوالفقاری و سیکلین انتخاب شده که ۷۰ میلیارد ریال نیز برآورد اعتبار این پروژه در مدت زمان دو سال است.

خلیلی نیاز افزود:همچنین برای تکمیل خط انتقال آب اروندکنار ۹میلیارد ریال برآورد اعتبار شده که پیمانکار آن مشخص و اکنون در حال کار است.

وی اظهار کرد: برای تکمیل خط انتقال آب در چوئبده نیز ۲۰ میلیارد ریال برآورد هزینه شد که پیمانکار آن نیز انتخاب و پروژه وارد فاز اجرایی شد و در ۲ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

خلیلی نیا افزود: پروژه احداث مخزن سه هزار متر مکعبی و ایستگاه پمپاژ، اتاق برق و کلر زنی برای تاسیسات آب چوئبده نیز با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال از دیگر برنامه های اداره امور آب و فاضلاب آبادان است که پس از مشخص شدن پیمانکار آن وارد مرحله اجرایی می شود.

وی گفت: پروژه خط انتقال هزار که آب را از تصفیه خانه طرح جامع به تلمبه خانه جمشید آباد می رساند نیز با برآورد هزینه ۱۲۰ میلیارد ریالی شروع شده و با بهره برداری از این آن، آب یکسان با ECبرابر وارد شبکه می شود.
مدیر اداره آب و فاضلاب آبادان ادامه داد: از دلایل سرریز شدن فاضلاب شهری فرسوده و قدیمی بودن شبکه فاضلاب است و برخی از نقاط شهر نیز فاقد شبکه فاضلاب شهری است.

وی با بیان اینکه ۶۶ هزار و ۲۸۸ مشترک در آبادان از خدمات آبفا بهره مند هستند افزود: با توجه به فرسوده بودن شبکه توزیع و انتقال آب بیش از ۵۰ درصد آب تصفیه شده شبکه شهری هدر می رود.