به گزارش خوزپرس از اهواز ، جمعه ۱۳ بهمن، بخشی از یکی طاق‌های سازه‌های آبی شوشتر در استان خوزستان ریزش کرد و از آن زمان مسئولان پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی شوشتر در حال بررسی وضعیتِ طاق فروریخته هستند، حتی مدیر پایگاه اعلام کرده بود بعد از انجامِ کامل بررسی‌ها، علت ریزش و اقداماتی که می‌توان وضعیت سازه را بهتر و ساماندهی کرد، علت اعلام عمومی می‌شود. 

 

بیژن حیدری، مدیر پایگاه میراث فرهنگی “سازه‌های جهانی شوشتر” با پایان بررسی‌ها به ایسنا می‌گوید: پیگیر موضوع هستیم و شرایط را تا جائی که مقدور است به حالت اولیه برمی‌گردانیم. 

 

او وقوعِ این اتفاق را ناخوشایند می‌داند و می‌گوید: از یک جهت بخش ریخته شده دو طاق مرمتی و اضطراری بوده است که سنوات گذشته برای رفع خطر ایجاد شده بودند. قطعا وقتی طاق فرو می‌ریزد  بخش‌هایی‌ را نیز با خود آوار می‌کند، اتفاقی که لاجرم است. 

 

با این وجود حیدری ادامه می‌دهد: میزان خرابی زیاد نیست، قابل بازگشت است، اما با توجه به شرایط کاری و شرایط اثر برای این‌که بتوانیم این کار را انجام دهیم، گزینه‌های مختلفِ مطرح شده از سوی کارشناسان توسط هیات مشورتی خِبرگان و کارشناسان میراث‌فرهنگی بررسی و در نهایت باید درباره‌ی آن به یک اجماع نظر کلی برسیم. 

 

او با اشاره به پیشنهاد گزینه‌های متعدد توسط کارشناسان میراث‌فرهنگی می‌گوید: نخست باید این گزینه‌ها را بررسی کرده و با انتخاب یک یا چند راهکار و ارائه‌ی آن به شورای مشورتی مسیر و کار متقن انتخاب و اجرائی شود. 

 

وی با اشاره به لزوم وجودِ زمانی برای جمع‌آوریِ آوارِ ریخته شده و فراهم کردنِ شرایطِ فعالیت کارگاهی، بیان می‌کند: در کنار این اقدام، اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه نیز در محدوده و پیرامون آن باید رخ دهد، تا در صورتی که بخش‌های دیگر نیز در چنین شرایطی هستند، مشکل آن‌ها برطرف و مورد دیگری دچار این اتفاق نشود. 

 

او ادامه می‌دهد: هر چند شکی نیست که باید این موقعیت به حالت اولیه برگردانده شود اما قطعا هیچ‌گاه نمی‌توانیم آن را به حالت صددرصدِ خود برگردانیم، اما این که چه روش و راهکاری را در نهایت انتخاب می‌کنیم بستگی به نظر کارشناسی و تصمیم گیریِ شورای فنی و شورای مشورتی میراث فرهنگی دارد. 

 

حیدری در نهایت تاکید می‌کند: این طاق‌، جزو طاق‌هایی بود که به‌صورت اضطراری و الحاقی برای رفع خطر ایجاد شده بود. متأسفانه تغییر رژیم رودخانه، بر ساختار ماسه‌سنگی این طاق‌ها تأثیر گذاشت و به دلیل پائین آمدن سطح آب ملاط‌های ماسه‌سنگی سست شدند.

 

او با بیان این‌که، این پایگاه قبل از ریزش، تمهیداتی برای رفع خطر در نظر گرفته بوده است، ادامه می‌دهد: به‌ دلیل مساحت زیاد و وسعت کار سایت‌هایی که در حوزه کاری ما قرار دارند، نتوانستیم اقدامات پیش‌گیرانه را آن‌طور که مدنظرمان بود انجام دهیم. اگر بارندگی رخ ندهد حداکثر ۲۰ روز آینده این طاق‌ به شکل اولیه‌اش بازسازی می‌شود. 

 

مدیر پایگاه سازه‌های آبی شوشتر با تاکید بر اینکه نوسانات آب بر روند فرسایش تاثیرگذار است، می‌افزاید: در جلسات و مکاتبات متعدد با اداره آب و برق خوزستان بر تأمین حق‌آبه سازه‌های آبی شوشتر تاکیده شده اما تاکنون میزان آب مورد نیاز تأمین نشده است. در شرایطی که باید حق‌آبه سازه‌های آبی شوشتر برای رفع خطر تأمین شود اما متأسفانه اکنون از حداقل نیز پایین‌تر است.»

انتهای پیام