آیین نکوداشت سردار بی بی مریم بختیاری شامگاه چهارشنبه با حضور جمعی از مسئولان استان و بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر از اقوام مختلف خوزستانی در اهواز برگزار شد.

آیین نکوداشت سردار بی بی مریم بختیاری یکی از زنان برجسته و تاثیرگذار دوران مشروطه شامگاه چهارشنبه با حضور حجت الاسلام امینی امام جمعه مسجد سلیمان ، همایون یوسفی نماینده اهواز در مجلس و جمعی از مسئولان استان در سرسرای امام رضا(ع) شهرک نفت اهواز برگزار شد .
بی‌بی مریم ایلخان بختیاری دختر حسینقلی خان ایلخانی، خواهر علیقلی خان سردار اسعد و مادر علیمردان خان بختیاری، محمدعلی‌خان و مصطفی‌ قلی‌خان (فرزند فتح‌الله‌خان) بود.
او از پیشگامان مطالبه حقوق زنان و مدافعان ملی ایران در برابر اشغالگران روس و انگلیس درجنگ جهانی اول بود.
بی‌بی مریم، یکی از مشوقین اصلی سردار اسعد بختیاری برای فتح تهران محسوب می‌شد.
وی طی نامه ها وتلگرافهای مختلف بین سران ایل و سخنرانی های مهیج و گیرا، افراد ایل رابرای مبارزه با استبداد صغیر (استبدادمحمدعلی شاهی) آماده می‌کرد و همواره، به عنوان یکی از شخصیت‌های ضداستعماری و استبدادی عصر قاجار مطرح بوده‌است.
سردار بی‌بی مریم بختیاری، قبل از فتح تهران، مخفیانه با عده‌ای سوار وارد تهران شده و در خانه پدری حسین ثقفی منزل کرد.
به مجرد حمله سردار اسعد به تهران، پشت بام خانه را -که مشرف به میدان بهارستان بود- سنگربندی نمود و با عده‌ای سوار بختیاری، از پشت سر با قزاق‌ها مشغول جنگ شد.
او شخصاً تفنگ به دست گرفت و با قزاقها جنگید. نقش او در فتح تهران، میزان محبوبیتش را در ایل افزایش داد و طرفداران بسیاری یافت، به طوری که به لقب سرداری مفتخر شد.
منزل او مأمن و پناهگاه بسیاری از آزادیخواهان عصرمشروطه بود. به طوری که هنگام فتح اصفهان توسط روس‌ها (در جنگ جهانی اول)؛ فن کاردف، شارژ دافر سابقآلمان، به خانه سردار مریم بختیاری پناه برد و مدت سه ماه و نیم در پناه او بود، تا اینکه پس از شکست بختیاری‌ها از روس‌ها و کشته شدن ۵۸ نفر راهی کرمانشاه شد و از آنجا به برلن رفت.
جریان مبارزات سردار مریم بختیاری با انگلیس‌ها در طی قرارداد ۱۹۱۹ و کودتای ۱۲۹۹ همچنان ادامه یافت به طوری که دکتر محمد مصدق، حاکم فارس در زمان کودتای ۱۲۹۹، پس از مخالفت و عزل از اصفهان راهی بختیاری شد و مدتها مهمان بی بی مریم بود.
حجت الاسلام امینی امام جمعه مسجدسلیمان در آیین نکوداشت سردار بی بی مردم بختیاری اظهار کرد: غرب همواره از نام‌ و‌ جایگاه والای زنان سوء استفاده کرده و سعی داشته در طول تاریخ جایگاه زنان ایرانی را کمرنگ جلوه دهد.
وی افزود: سردار بی بی مریم بختیاری از شیرزنان تاریخ ایران به شمار می رود و یکی از مستندات صداقت و افتخارات این بانوی برجسته بختیاری، پرورش علی مردان خان جوان دلیر و قهرمان بختیاری بود که در مقابل استبداد رضاخانی با اقتدار ایستادگی کرد.
پروفسور امید علی کرم زاده عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بزرگداشت چهره های برجسته تاریخی ایران مانند سردار بی بی مریم بختیاری یکی از اقدامات شایسته و‌موثر در راستای اشاعه فرهنگ ایرانی است.
وی افزود: نقش زنان ایرانی در طول تاریخ بی بدیل است و اقدامات ارزنده آن ها در سال های قبل از دوران مشروطیت تا دوران پس از انقلاب را نمی‌توان نادیده گرفت .
همایون یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که بزرگان سرمایه برای آیندگان هستند، اظهار کرد: مهم ترین نیاز کنونی کشور و باعث پایداری هر ملت و تمدن، حفظ انسجام اقوام در کشور و استان است.
وی افزود: تفاوت تاریخ ایران با جهان، زیست این اقوام و ادیان مختلف در استان و کشور در طول تاریخ بوده است.
وی افزود: زیستن اقوام در کنار هم بدون اختلاف نشان از روحیه تساهل وتسامح و سازگاری تمدن ایرانی اسلامی، به عنوان قدیمی ترین تمدن جهان دارد.
وی یادآور شد: باعث افتخار است که مقام معظم رهبری در تعابیری باشکوه، علی مردان خان بختیاری و بی بی مریم را با کلامی فاخر مورد خطاب قرار داده اند.
یوسفی با تاکید بر به جای گذاشتن میراث غنی بزرگان برای ایندگان، گفت: در تاریخ معاصر ایرانی شخصیت های بزرگی وجود دارند که باید با تاریخ نگاری به یادگار بمانند.
وی ادامه داد: خوزستان خاستگاه چهره های درخشانی مانند علی هاشمی، شهید جهان ارا، بهنام محمدی، بهمن علاالدین و قیصر امین پور است که نامشان در تاریخ خوزستان به یادگار می ماند.
نماینده مردم اهواز بیان کرد: وظیفه ما حفظ و تکریم بزرگان و ماندگار کردن آثار آنها برای آیندگان است به عنوان مثال احداث مکانهای فرهنگی وفرهنگسرا به نام این چهره ها یکی از راههای تحقق این هدف است.
همچنین علیرضا زراسوندی رییس بنیاد نخبگان تهران نیز الگوسازی از بزرگان را یکی از اقدامات بر زمین مانده، خواند و گفت: تکریم، الگو سازی و آشنایی جوانان با مفاخر کشور یکی از مباحث جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: در حال حاضر یک خلا ناشی از نبود الگوهای بومی در کشور وجود دارد که درفضای تهاجم فرهنگی هدفمندی که علیه کشور به راه افتاده ، برگزاری اینگونه بزرگداشت الگوها اهمیت ویژه ای پیدا می کند.
ایرنا