به گزارش خبرنگار خوز پرس؛ محمد تقی اورکی با بیان این که نکوداشت بانوی ایران بان و ضد استبداد، سردار بی بی مریم بختیاری، یک زن مسلمان ایرانی را در روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۹۶ برگزار کنیم، اظهار کرد: برای پاسداشت و احترام به مقام شامخ زن، میزبان این گردهمایی ملی هستیم، چرا که زن از دیرباز در دین مبین اسلام دارای یک جایگاه ویژه بوده و در روایات و اسناد هم موجود است که زنان، نقش بسیار موثر و والایی را در دین مبین اسلام داشتند همانطور که از آیه معروف ” انا اعطیناک الکوثر” مشخص است که ما به شما یک کوثر داده ایم ” این آیه خود نشان دهنده شأن و جایگاه زن است.
اورکی با بیان این که حضرت فاطمه (س) مادر همه شیعیان و الگوی تمام زنان و دختران ایران اسلامی هستند، گفت: سردار بی بی مریم هم به عنوان یک زن ایرانی در خاطرات خود نوشته اند:” من هر زمان می خواستم کاری را انجام بدهم ،می گفتم« بسم الله الرحمن الرحیم ، به نام شاهنشاه امیرالمومنین».
وی افزود: این بخش از خاطرات سردار مریم نشان از تمام ارادت خاص قلبی نسبت به ائمه اطهار است و هدف ما از برگزار این نکوداشت، زنده نگه داشتن یاد این بانو و حفظ آن ارزش ها و سنت ها است.
دبیر اجرایی این نکوداشت ادامه داد:  بی بی مریم بختیاری، در عصر خود، یکی از زنان باسوادی بود که در خانواده تحصیلکرده زندگی می کرد، پدر ایشان فردی متدین و مذهبی بود.
وی افزود: در خاطرات  سردار مریم ذکر شده که “پدر ایشان در روزهای دوشنبه و پنج شنبه روزه می گرفت و به مستمندان کمک می کرد تا این که توسط شاه مستبد کشته می شود و برادران بزرگتر بی بی مریم، ایشان را سرپرستی و بزرگ کردند.
اورکی به سردار اسعد”برادر بزرگ سردار مریم” فاتح مشروطه ایران و یکی از معلمان بزرگ ایران در دوره خود اشاره کرد و گفت: سردار اسعد کسی یک فرد تحصیلکرده و خَیِر بوده که مدارس زیادی را در مناطق مختلف ایران تاسیس کرد . وی به همراه بی بی مریم از باسوادترین افراد دوره خود بودند، همچنان که بی بی مریم قلم به دست گرفته و خاطرات خود را هم ثبت کرده و از حقوق زنان در آن زمان دفاع کرده است.
وی با بیان این که سردار مریم یک زن مبارز و مشروطه خواه بوده، افزود:  پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و تعاریفی که از بی بی مریم مبارز داشتند، این نکوداشت را برگزار می کنیم تا بی بی مریم بختیاری را بیشتر به زنان و دخترانمان معرفی کنیم و یک الگوی مناسب و ویژه ای را در زندگی برای آن ها طراحی کنیم.
وی با تقدیر از حضور رسانه ها و انعکاس خبر برگزاری این نکوداشت جهت دعوت از مردم گفت: خواهشمندم که در این همایش حضور پیدا کنید و از سخنان مورخین، شعرا، هنرمندان، فرهنگیان و فعالین سراسر کشور که در همایش حضور دارند، بهره ببرید و تا  با انتشار اخبار آن، مردم ایران این شخصیت والا را بیشتر بشناسند .
وی در بخش دیگر سخنان خود از ” برگزاری کنگره ملی بی بی مریم بختیاری “خبر داد و با بیان این که این کنگره را برای این بانوی مسلمان و ضد استبداد برگزار می کنیم افزود: ما باید ایشان را به عنوان یک چهره ی بین المللی معرفی می کردیم چرا که در عصر خود، زمانی که روحانیت معظم دستور و فتوای مقابله با قوای روس و انگلیس را صادر کرد، سردار مریم تنها زنی بود که لشکر و نیروهای خودش را آماده کرده و به کمک آلمان ها رفته و تعدادی از آلمان ها را در سلامت کامل از دست روس و انگلیس آزاد می کند و مدت زمانی هم در اردوگاه خود پنهان می کند و در نهایت از طریق مرز عثمانی، آنها را به آلمان می فرستد و این موضوع باعث شد رهبر آلمان ها بالاترین نشان لیاقت را از طریق سفارت برای بی بی مریم بفرستد و لقب سرداری به وی بدهد و دو نشان لیاقت و  مردانگی از امپراتوری اتریش و عثمانی هم دریافت کرد که منبع این سخن (کتاب سردار بی بی مریم نوشته دکتر پریچهر سلطانی ) است که آن هم برگرفته از اسناد کتابخانه ملی ایران است.
وی با بیان این که این نکوداشت با نگاه فراقومی و ملی برگزار شده اظهار کرد:  ایران، سرزمین اقوام است و این تنوع اقوام باعث پیشرفت ایران اسلامی می شود و امیدوارم همان گونه که تا امروز در اهواز  با صلح و سازش ، همه اقوام در کنار هم زندگی کردند، از این به بعد هم راهکارهای مناسب و بهتری را برای توسعه و پیشرفت خوزستان شهیدپرور و ایران اسلامی داشته باشیم.
اورکی افزود: این همایش با همکاری اعضای کمیته برگزاری نکوداشت و با مجوز انجمن شاهنامه خوانی و شاهنامه شناسی برگزار می شود، یحیی حسن پور بختیاری دبیر علمی نکوداشت هستند.
وی در تشریح دیگر بخش های این نکوداشت عنوان کرد: حضور و تجلیل از نویسنده کتاب بی بی مریم بختیاری، دکتر پریچهر سلطانی ، حضور محسن حیدری از تاریخ نویسان خوزستانی ، سخنرانی دکتر طرفی از پژوهشگران تجربی قوم عرب، شعرخوانی محب شوشتری از شاعران میهمان، موسیقی کوروش اسدپور و تجلیل از بانوان برتر با اهدا تندیس بی بی مریم بختیاری از بخش های این نکوداشت است.
اورکی ملاک تجلیل از بانوان را فعالیت در عرصه های فرهنگ، ادب، سیاست و علم عنوان کرد و گفت: از افراد شاخص و تاثیرگذار در این حوزه ها تجلیل به عمل می آید.
دبیر اجرایی نکوداشت بی بی مریم بختیاری به حضورپروانه سلحشوری به عنوان رییس فراکسیون زنان و تنها نماینده ای که نسبت به زنان مجلسی در ادوار گذشته به جدیت پیگیر حضور مباحث زنان بود، نیز اشاره کرد . همچنین اشرف شاه حسینی، نویسنده و بازیگر نقش بی بی مریم در فیلم بلند” بی بی مریم زن آدیخواه” که اسفندماه کلید می خورد نیز در این همایش حضور دارد.
وی به رونمایی از تندیس سردار بی بی مریم بختیاری برای اولین بار در این همایش اشاره کرد و گفت: همایش هایی در اصفهان و چهارمحال و بختیاری برگزار شده اما برای اولین بار در اهواز با عنوان آیین نکوداشت سردار بی بی مریم بختیاری و با تندیس ایشان برگزار می شود.
وی در توصیف شخصیت بی بی مریم بختیاری همچینین گفت: سردار بی بی مریم از نظر اقتصادی هم نگاه ارزشمندی در حوزه زنان داشت، به طور مثال در بازار تهران در حال گذر بودند که از یک فروشگاه پارچه فروشی گذر می کرد و مشاهده کرده که روی طاقچه های آن فروشگاه، طلا و جواهرات بسیار زیادی بوده، سردار مریم درخاطراتش به این طلا و جواهرات اشاره کرده و گفته” فروشگاه توجهم را جلب کرد و از فروشنده در مورد طلاها سوال کردم که شما پارچه فروش هستید و طلا و جواهرات هم دارید؟ که فروشنده پاسخ داد؛ زنان و دختران ایرانی، این طلا و جواهرات را داده اند تا از خارج برایشان تور و گیپور و نخ و سوزن وارد کنم ” سردار مریم در ادامه خاطرات خود نقل می کند” که در این لحظه بسیار حسرت خوردم که چرا ما زنان ایرانی، باید دست روی دست بگذاریم و خودمان وارد بازار نشویم و تولید نکنیم و بازاریان ما، لباس و گیپور از خارج از کشور وارد کنند، وای به حال روزی که تور و گیپور و سوزن از خارج نرسد  و ما مجبوریم که لباس هایمان را چسب کنیم”. از آن زمان بود که بی بی مریم نگاه به تولید ملی در ذهنشان پرورانده شد و ازهمان زمان اقداماتی در این مسیر انجام می دهد و برای زنان کارگاه های قالیبافی، گلیم بافی و لباس های سنتی مرسوم آن زمان را تولید می کنند و زنان را در بازار وارد می کند.
سردار بی مریم بختیاری ، ایلخان بختیاری دختر حسینقلی خان ایلخانی، خواهر علیقلی خان سردار اسعد و مادر علیمردان خان بختیاری، محمدعلی‌خان و مصطفی‌ قلی‌خان بود، او از پیشگامان مطالبه حقوق زنان و مدافعان ملی ایران در برابر اشغالگران روس و انگلیس در جنگ جهانی اول بود.او از زنان باسواد و روشنفکر عصر خود بود و به طرفداری از حقوق زنان برخاست. وی فنون اردوکشی نظامی و لشکر داری را از پدر و برادرانش آموخت و به در جنگ جهانی اول به کار بست. او از سرمایه مادی و معنوی خانواده خود برای تشکیل یک هنگ ملی برای مبارزه با اشغالگران روس و انگلیس در جنگ جهانی اول استفاده کرد