معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکههدف ما از تربیت‌بدنی در دوره ابتدایی، آموزش مهارت‌های بنیادی است. گفت: در دوره متوسطه هدف این است که دانش‌آموز با مهارت‌های ورزشی آشنا شود و به دنبال شخصیت خود باشد و در واقع او را برای استقلال آماده می‌کنیم.

به گزارش خبرنگارخوزپرس، محمود معزی در نشست با اصحاب رسانه که امروز (شنبه) در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: از زمانی که یک معلم تربیت‌بدنی بودم، یکی از زیباترین صحنه‌های زندگی‌ام تماشای ورزش دانش‌آموزی بوده است. ورزش آموزشگاهی پایه و اساس ورزش کشور است و بدون ورزش آموزشگاهی، ورزش کشور ناقص و بی‌پایه می‌باشد.

وی ادامه داد: ورزش آموزشگاهی قلب تپنده ورزش کشور است و هر قدر این قلب بیشتر و محکم‌تر بتپد، کل ورزش کشور به حرکت در می‌آید و هر موقع ورزش آموزشگاهی ضعیف باشد، پایه ورزش کشور نیز سست خواهد شد. ورزش آموزشگاهی به وسیله کسانی اداره می‌شود که بی‌ادعا هستند و در واقع مربیان تربیت‌بدنی عاشق، دلسوخته، پرتلاش و زحمت‌کش هستند و خالصانه کار می‌کنند و اگر این‌ بنیانگذاران کارشان دچار خلل شود، سلامت دانش‌آموزان و ورزش قهرمانی نیز به خطر می‌افتد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: توجه به ورزش آموزشگاهی اولویت آموزش و پرورش است و پس از بی‌سوادی، دومین اولویت این ارگان محسوب می‌شود. مهمترین ویژگی ورزش آموزشگاهی، رشد آفرین بودن آن است و تمام ابعاد جسمانی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان را در بر می‌گیرد. در سند تحول بنیادین نیز نقش ورزش مدارس به خوبی تدوین شده است.

وی با بیان این‌که در ورزش مدارس به دنبال تربیت یک نوجوان سالم، قوی، صالح و دیندار هستیم، عنوان کرد: تربیت دانش‌آموز صالح و قوی از وظایف اصلی آموزش و پرورش است.

معزی با اشاره به سیاست‌های معاونت سلامت و تربیت‌بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش، گفت: اولین سیاست ما مدارس‌محوری است؛ به این معنی که تمام فعالیت‌های ورزشی که در سطح ستاد برنامه‌ریزی می‌شود باید در کف مدرسه و توسط دانش‌آموزان و مربیان تربیت‌بدنی نیز به اجرا درآیند. دومین سیاست ما نیز برنامه‌محوری است. یعنی هیچ برنامه و اتفاقی در کف مدرسه انجام نمی‌شود، مگر با یک برنامه قوی.

وی افزود: دانش‌آموزمداری نیز سومین سیاست ما محسوب می‌شود. یعنی دانش‌آموزان فعالانه در تمام فعالیت‌های ورزشی که برنامه‌ریزی می‌شود، مشارکت داده می‌شوند. دانشآاموزان مستعد، منبع ذخیره‌ای برای ورزش استان هستند و هر چقدر دانش‌آموزان قهرمان ما بیشتر شوند، باشگاه‌ها و هیات‌ها می‌توانند از آن‌ها بیشتر بهره ببرند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: چهارمین سیاست ما مشارکت‌محوری است و ما اعتقاد داریم، ورزش آموزشگاه‌ها با مشارکت خانواده‌ها و دانش‌آموزان و همچنین سایر نهادها معنی پیدا می‌کند. همچنین پنجمین سیاست، علمی کردن و مطالعه‌محوری ورزش است؛ یعنی هیچ برنامه ورزشی را بدون مطالعه انجام نمی‌دهیم. تمام فعالیت‌های ورزشی از حالت سنتی خارج شده‌اند، چرا که فعالیت‌های سنتی دوام پیدا نمی‌کنند

وی با بیان این‌که ورزش آموزشگاهی در دو بخش درس تربیت‌بدنی و فوق برنامه تربیت‌بدنی انجام می‌شوند، عنوان کرد: در حال حاضر در بخش درس تربیت بدنی صد درصد دانش‌آموزان استان تحت پوشش هستند و در بخش فوق برنامه تربیت‌بدنی نیز ۳۰ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش قرار داده شده‌اند و فعالیت‌های این بخش شامل مسابقات و جشنواره‌ها است.

معزی افزود: آن‌چه بسیار مهم است، این است که زیرساخت‌هایی برای ورزش آموزشگاهی وجود دارد؛ فضاهای ورزشی از چهار زیرساخت در نظر گرفته شده برای این بخش است. سرانه فضای ورزش دانش‌آموزی نزدیک به ۱۶ صدم مترمربع است که این سرانه در کشور نزدیک به ۳۰ صدم مترمربع می‌باشد. ما برنامه داریم که سالی ۱۰ هزار مترمربع به فضاهای ورزشی اضافه کنیم.

وی با اشاره به دومین زیرساخت، گفت: امکانات و تجهیزات ورزشی، دیگر زیرساخت محسوب می‌شود که در این بخش توجه به مدارس دخترانه و مدارس حاشیه‌ای و کم‌برخوردار مدنظر ما هستند. به صورتی‌که تجهیزات را از سمت مراکز شهر به سمت حاشیه شهرها هدایت می‌کنیم. سومین زیرساخت نیز نیروی انسانی است. در حال حاضر ۱۹۵۰ معلم تربیت‌بدنی در چهار منطقه آموزشی داریم که این معلمان به شکل دبیر تربیت‌بدنی و آموزگاران تربیت‌بدنی مشغول به فعالیت هستند. بیش از ۵۰۰ مربی تربیت‌بدنی متخصص کم داریم که با نیروهای آموزش‌دیده آن را جبران خواهیم کرد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: چهارمین زیرساخت، تعیین محتوای آموزشی است؛ برای ما بسیار مهم است که یک دانش‌آموز وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود، تنی سالم و ایمن از آسیب‌های اجتماعی داشته باشد و بتواند نیم ساعت فعالیت بدنی خود را مدیریت کند.

وی ادامه داد: هدف ما از تربیت‌بدنی در دوره ابتدایی، آموزش مهارت‌های بنیادی است. همچنین در دوره متوسطه هدف این است که دانش‌آموز با مهارت‌های ورزشی آشنا شود و به دنبال شخصیت خود باشد و در واقع او را برای استقلال آماده می‌کنیم.

معزی عنوان کرد: پنجمین زیرساخت، هویت فرهنگی است که بسیار به آن توجه می‌کنیم. تمام فعالیت‌های آموزشی مدارس ما دارای پیوست فرهنگی و اخلاقی هستند. ما می‌خواهیم دانش‌آموزان از روحیه تعاون و جسم سالم برخوردار باشند و همچنین همکاری، مسوولیت‌پذیری، نظم و قانون‌مداری را به خوبی فرا بگیرند.

وی بیان کرد: به نظرم هیچ فعالیت اجتماعی مهم‌تر از ورزش قادر به حل بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی نیست. ورزش می‌تواند در سطح جامعه بسیار تاثیرگذار باشد. ما می‌خواهیم ورزش مدارس استان، مرکز توجه تمام اقشار جامعه باشد و اگر این مهم مورد توجه خانواده‌ها و مسوولان قرار بگیرد، حتما صاحب یک نسل قوی و صالح در استان خواهیم شد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با قدردانی از مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان گفت: در هفته تربیت‌بدنی زنگ تربیت‌بدنی و المپیاد ورزش را در مدرس داشتیم که این باعث دلگرمی دانش‌آموزان و معلمان تربیت‌بدنی شد.

وی با اشاره به دو دستاورد مهم این معاونت، خاطرنشان کرد: ما توانستیم سلامت دانش‌آموزان استان را که تا سال ۹۳ روند منفی داشت و سلامت دانش‌آموزان را به خطر انداخته بود، کنترل کنیم. دومین دستاورد هم این است که ۲ هزار استعداد ورزشی را در ۲۵ رشته مختلف به اداره کل ورزش و جوانان خوزستان و هیات‌های ورزشی معرفی کردیم که یکی از این ورزشکاران دانش‌آموز، علی‌رضا خالدی در رشته دو و میدانی است که اگر به او توجه شود تا المپیک نیز پیش خواهد رفت.

معزی عنوان کرد: همچنین جا دارد از استاندار خوزستان که رییس شورای ورزش و شورای آموزش و پرورش استان است، قدردانی کنم. او ما را مورد حمایت خود قرار داده است. همچنین از مدیرکل آموزش و پرورش و شورای معاونین آموزش و پرورش نیز که تمام قد از ما حمایت داشته‌اند، تشکر می‌کنم. ما نیز تمام قد در کنار اداره کل ورزش و جوانان خوزستان هستیم و تفاهم‌نامه‌ای با این اداره‌کل در راستای ورزش منعقد خواهیم کرد.

وی گفت: در سال گذشته مقام‌های تیمی و انفرادی بسیاری در بخش ورزش دانش‌آموزی کشور داشتیم و نزدیک به ۱۴۰ مقام اول تا سوم به دست آوردیم. به زودی نیز از این نفرات تجلیل خواهد شد. همچنین ۸۰۰ کانون فعال در آموزش و پرورش داریم که بیش از ۱۵۰ هزار نفر در این کانون‌ها مشغول به فعالیت هستند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: ورزش مدارس استان پس از سه سال تعطیلی کار خود را شروع کرد و در این مدت توانسته‌ایم از رتبه دوازدهم به رده هفتم کشور برسیم. برنامه‌ داریم که تا سال آینده جزو پنج استان برتر باشیم. سیاست ما تربیت ورزشکاران قهرمان نیست، بلکه ما استعدادها را به باشگاه‌ها معرفی می‌کنیم و علاقه‌مند هستیم که ترکیب تیم‌های استان بومی باشد و من به عنوان عضو شورای ورزش خوزستان تلاش می‌کنم تا مسوولان شورای استان را متقاعد کنم که بیشتر بازیکنان باشگاه‌ها از نفرات بومی استان باشند.