به گزارش خوز پرس به نقل از رهیاب، همه ساله قسمت وسیعی از جنگل‌های خوزستان طعمه حریق می‌شوند. به دلیل صعب العبور بودن برخی از این مناطق جنگلی و کمبود امکانات، اطفای آتش آن‌ها کمی زمان بر است و در نتیجه صد‌ها هکتار از بین می‌رود.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با بیان اینکه پوشش جنگلی خوزستان به دلیل نداشتن امکانات آتش نشانی مجهز در خطر است، می‌گوید: اکثر این جنگل‌ها به صورت چراگاه و در مناطق صعب العبور است به همیت دلیل در مدت زمان کمی قسمت وسیعی از این جنگل‌ها در زمان آتش سوزی از بین می‌رود.

مدیرکل محیط زیست خوزستان ادامه می‌دهد: کوچک‌ترین حادثه آتش سوزی سبب از بین رفتن قسمت وسیعی از جنگل می‌شود و این بر ضرورت تجهیز آتش نشانی‌های مناطق جنگلی می‌افزاید.

وی عنوان می‌کند: وظیفه اداره کل منابع طبیعی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع است اما به دلیل کمبود‌ها اداره کل محیط زیست نیز وارد عمل می‌شود.

لاهیجان‌زاده خشکسالی را مهم‌ترین تهدید جنگل‌های خوزستان می‌داند و معتقد است: بی‌احتیاطی گردشگران یکی از عوامل آتش گرفتن جنگل‌ها است که خشکسالی آن را تشدید می‌کند.

وی بیان می‌کند: امکانات هوایی و بالگرد به دلیل صعب العبور بودن مناطق جنگلی کاربرد زیادی برای ما ندارد و در بالگردی که به صورت آزمایشی در اختیارمان بود این موضوع نمایان شد.

مدیرکل محیط زیست خوزستان اظهار کرد: در آتش سوزی که در مناطق شیمبار رخ داد کپسول اطفای حریق به صورت کوله پشتی به دست محیط بانان به ارتفاعات منتقل شد.

وی تصریح کرد: ۱۰ درصد از جنگل‌های منطقه زاگرس تحت عنوان منطقه حفاظت شده در اختیار سازمان محیط زیست است.

لزوم تجهیز امکانات آتش نشانی

حمیدرضا گودرزی نیز به خبرنگار رهیاب می‌گوید: در منابع طبیعی مشکلات فراوانی داریم که در سال گذشته بیش از ۳ هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های اندیمشک به دلیل آتش سوزی از بین رفت.

وی با اشاره نابودی یکصد هکتار از جنگل‌های اندیمشک در سال ۹۴ اظهار داشت: در مردادماه تا شهریورماه به دلیل گرمای هوا آتش سوزی جنگل‌ها افزایش پیدا می‌کند که خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشته است.

فرماندار اندیمشک تاکید می‌کند: باید با فرهنگ سازی و آموزش حلقه حفاظت از جنگل‌ها را افزایش داد تا کمتر با این بحران رو به رو شویم.

وی بیان می‌کند: مناطق جنگلی جاذبه‌های طبیعی به شمار می‌روند و به همین دلیل سالانه بازدید کنندگان زیادی به این مناطق می‌آیند که در برخی از موارد سهل انگاری آن‌ها سبب حریق می‌شود.

گودرزی اظهار کرد: تجهیز امکانات آتش نشانی هم موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا در موقع لزوم بتوانیم سرعت مهار آتش را به حداقل برسانیم.

بیش از نصف حوادث طبیعی جهان در خوزستان رخ می‌دهد

هاشم بالدی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار رهیاب اظهار کرد: یکی از مشکلات کشور در اطفای حریق جنگل‌ها امکانات هوایی است و وجود این جنگل‌ها در ارتفاعات سبب شده که ماشین آلات آتش نشانی امکان تردد در این مناطق را نداشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان می‌گوید: امکانات موجود ۴۰ درصد توان سازمانی ما است و این کمبود ۶۰ درصدی از عوامل کند شدن زمان اطفای حریق جنگل‌ها است.

وی تصریح می‌کند: از هر ۴۰ حادثه طبیعی جهان ۲۱ مورد آن در خوزستان اتفاق می‌افتد که برخی از آن‌ها فقط در خوزستان رخ می‌دهد.

بالدی عنوان می‌کند: تفاهم نامه‌ای با نیروهای مسلح برای استفاده از امکانات آن‌ها در زمان وقوع آتش سوزی در جنگل منعقد شده که عملیاتی شدن آن کمی زمان بر است.

عوامل انسانی دخیل در آتش سوزی جنگل‌های خوزستان

جهانشیر سراج نیز در گفتگو با رهیاب می‌گوید: در یکی از آتش سوزی‌های اخیر بیش از ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های اندیمشک طعمه آتش شد.

وی می‌افزاید: در این آتش سوزی ۳ نفر از عوامل انسانی دخیل بودند که دستگیر شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی اندیمشک عنوان می‌کند: از نظر امکانات اطفای حریق مشکلات فراوانی داریم که برخی از آن‌ها با استفاده از توان بسیج، هلال احمر و برخی از ارگان‌ها این کمبود‌ها را برطرف می‌کنیم.

آتش زدن جنگل‌ها به دلیل دعواهای شخصی

ورناصری نیز در گفتگو با رهیاب می‌گوید: جنگل‌ها و مراتع اندیکا در نیمه نخست امسال ۳ بار دچار حریق شدند که در این آتش سوزی‌ها ۱۰۰ هکتار از آن‌ها از بین رفتند.

وی می‌افزاید: آتش سوزی جنگل‌های اندیکا معمولا در مناطقی مشخص رخ می‌دهد به همین دلیل بیشتر گمانه زنی‌ها نشان از عمدی بودن این حوادث دارد.

فرماندار اندیکا اظهار کرد: پوشش گیاهی این جنگل‌ها علوفه است به همین دلیل برخی افراد به خاطر چراگاه باهم درگیر و جنگل‌ها را به آتش می‌کشند.

انتهای پیام/