به گزارش خوزپرس از اهواز، سپرده گذاران این موسسات همچنان باید صبور بوده تا فرایند مورد نظر به پایان رسیده و تعیین وضعیت آنها در دستور کار قرار گیرد. چندی پیش و در جریان ساماندهی موسسات غیرمجاز، بانک مرکزی تصمیم گرفت تا چند موسسه بزرگ غیرمجاز فعال در بازار پول را به بانکهای مجاز واگذار کند. براین اساس با مذاکرات و توافقات انجام شده قرار شد تا مسئولیت مدیریت دارایی ها و بدهی های تعاونی های اعتبار منحله “البرز ایرانیان” به بانک تجارت، “افضل توس” به بانک آینده و “آرمان”(وحدت) به موسسه اعتباری ملل واگذار شود، بنابراین سپرده گذاران این تعاونی ها توسط بانک ها و موسسات مورد نظر تعیین تکلیف خواهند شد.

به نوشته ایسنا،بر اساس تاکید رئیس کل بانک مرکزی، مسئولیت تامین هر گونه کسری در این توافق متوجه موسسات و مدیران موسسات غیرمجاز خواهد بود. اما از مدت ها قبل از این توافق، موسسات افضل توس، البرز ایرانیان و آرمان از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و سپرده گذاران آن با مشکل برای دریافت منابع مواجه شده و طی تجمعاتی، اعتراض خود را اعلام کرده بودند. از این رو با این واگذاری توقع داشتند که بتوانند با مراجعه به بانک های تعیین شده، سپرده هایشان را تعیین تکلیف کرده و وجوه خود را دریافت کنند.

این در شرایطی بود که باید طی انجام فرایندی با تایید مرجع قضایی و نظارت بانک مرکزی، بررسی و ارزیابی میزان دارایی ها و بدهی های این موسسات انجام شده و بعد از تکمیل با مشخص شدن وضعیت مالی آنها، مرحله رسیدگی به حساب های سپرده گذاران از سوی بانک های مربوطه آغاز می شد.

سپرده گذاران این سه موسسه در حالی در انتظار تعیین وضعیت و دریافت وجوه خود هستند که آخرین اعلام بانک ها و موسسات مربوطه نشان از طی شدن فرایند رسیدگی به وضعیت مالی تعاونی ها دارد.

تازه ترین اخبار از موسسه ملل به عنوان مسئول تعیین تکلیف موسسه آرمان (وحدت) حاکی از آن است که با هماهنگی اعضای هیات تصفیه و مدیران ارشد تعاونی اعتبار وحدت، کار بازرسی و شناسائی وضعیت ترازنامه (منابع، مصارف و…) شعب تعاونی، توسط تیم های بازرسی موسسه طی روزهای اخیر به اتمام رسیده و قرار است که گروه بازرسی نسبت به جمع بندی و ارائه گزارش اقدام کند.
همچنین کار شناسایی املاک و سایر دارایی های تعاونی آرمان همچنان در حال انجام است به طوری که ارزیابی تعدادی از املاک انجام و با تعیین کارشناس رسمی دادگستری بزودی مورد کارشناسی قرار خواهند گرفت. بخشی از املاک نیز دارای نقص یا کسری مدارک و یا تعارضاتی هستند که در این باره نیز موسسه ملل در حال رایزنی با هیات تصفیه، بانک مرکزی و قوه قضائیه بوده تا در اسرع وقت تعیین تکلیف شده و کارشناسی و ارزیابی امکان پذیر شود. بر این اساس بعد از ارائه گزارش به بانک مرکزی و با نظر مراجع مربوطه کار پرداخت سپرده ها انجام می شود.

اما درباره افضل توس نیز آخرین اخباری که چندی پیش از سوی بانک آینده اعلام شد از این حکایت داشت که اطلاعات و مستندات اولیه جمع آوری شده و پس از هماهنگی های لازم با بانک مرکزی و مرجع قضایی، امر انتقال وجوه سپرده گذاران، طبق برنامه زمان بندی، انجام خواهد شد.

در رابطه با البرز ایرانیان که مسئولیت آن بر عهده بانک تجارت است نیز باید یادآور شد تاکنون توضیحی از سوی این بانک در رابطه با فرایند رسیدگی به وضعیت این تعاونی اعلام نشده است.